Svar: Må ikke gå fra ham
5. december 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Mor og Far
At have behov for fysisk nærhed, knus, kram og tæt kontakt er helt almindeligt for jeres dreng og den alder han har. Han er måske begyndt at gå lidt mere omkring og bevæge sig mere ud i verden på egen hånd, men han kan kun gøre dette, ved "at blive tanket op" at den fysiske base, som er jer. Det betyder at han jævnligt vil komme hen til jer, kramme jeres ben, have behov for at komme op og få en knus, hvor efter han så tør bevæge sig ud i verden igen.
Jeg kan godt forstå, at I gerne vil have hænderne fri og ikke kan bære rundt på ham hele tiden, men det er vigtigt at I lytter til ham og forsøger at give ham det han har behov for - nemlig knus og kram og så derefter forsøger at sætte ham ned igen og se om han så ikke kan bevæge sig lidt ud på egen hånd igen. Nogle gange vil det også være godt, hvis I kan aflede ham lidt, motivere ham til noget andet, evt. inddrage ham mere i det I laver osv.
Det er rigtig fint at I snakker med ham, synger for ham osv. og det skal I naturligvis blive ved med. Jeg ved også godt at I naturligvis kysser og krammer alt det I kan, men I skal være opmærksomme på, hvad det er for signaler I sender til ham, hvis han henvender sig for at få et kram og I så ikke giver ham det, men synger i stedet ... Kan I følge mig?
Børn som klynger sig til deres forældre er inde i en fase, hvor de har behov for det. Det handler ikke om at de ønsker at få deres vilje eller vil styre deres forældre, men handler om at de har brug for ekstra kontakt. Hvis man giver dem det, så får man dem til at slappe af og det er vigtigt for dem og deres udvikling fremover.
Når børn bliver født er deres hjerne ikke færdigudviklet og hvordan hjernen videre udvikler sig påvirkes af, hvordan vi forældre reagerer på vores barn og de signaler som barnet sender til os. Et barn som strækker armene frem og som med sit kropssprog råber "tag mig op" eller "bliv hos mig", har naturligvis behov for det. Når man giver børn fysisk kontakt, så sker der nogle hormonændringer i kroppen og barnet begynder at aktivere de centre i hjernen, som får barnet til at falde til ro. Når dette sker, så skabes der nogle forbindelser i hjernen som barnet fremover vil kunne drage nytte af. Det vil f.eks. sætte barnet i stand til i fremtiden bedre at kunne tackle forskellige stressede situationer, det vil altså hjælpe barnet til på sigt, bedre at kunne finde roen.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o) Og rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske