Svar: Søvnrytme og tilbagefald
5. december 2007
Alder:
7 mdr.
Kære trætte mor
Du skal naturligvis sikre dig at din dreng ikke har ondt i ørene, - har han været forkølet?
Derudover tænker jeg at du har ret i at det sagtens kan være separationsfasen som er begyndt, men samtidig lyder det jo også som om at han er glad for og har behov for mere bryst i øjeblikket - det ville dog være hensigtsmæssigt at han tog det om dagen og ikke om natten.
Derudover tænker jeg, at det ville være rigtig godt, hvis du kunne ændre lidt på tidspunkterne for hans lure i løbet af dagen, så han bliver puttet senere end nu. Det vil være godt, hvis han begynder at kunne undvære den sene eftermiddagslur, da jeg tænker at det også ville kunne spille ind på, hvordan han sover om natten.
Måske er han også ved at være klar til at få lidt mere familiemad og det er rigtig godt at du giver ham grød sen aften, så du er sikker på at han er godt mæt.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 5-7: Amning
Morgen 8: Havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, vand af kop
Formiddag 9.30-10: Prøv med ½ bolle at gnave i, brødskorper, ristede rugbrødshumplere, frugt i stykker, evt. lidt frugtmos, vand af kop
Tilbydes brystet og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med fisk, kød eller fjerkræ, evt. lidt rester fra aftensmaden, som f.eks. lidt ris med lidt sovs, prøv også med små brødhapsere med smør og igen også brødskorper i hånden. Vand af kop
Tilbydes evt. amning inden middagslur og puttes 13.30-14
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, evt. frugt i stykker at sidde med selv. Vand af kop
Kan tilbydes amning om eftermiddagen alt efter hvad han har spist og drukket hos dig tidligere på dagen.
Aften 17.30-18: Mere og mere familiemad, ris, evt. pasta, sovs, kød, fisk, brødstykker til hånden, kogte blomkåls- og broccolibuketter osv. Vand af kop. Naturligvis fortsat moset i en konsistens som han kan kapere.
Kan som nu få en portion grød inden sengetid, så du er sikker på at han er godt mæt
Ammes og puttes til natten mellem 19-20
Sen aften 23-24: Ammes igen
Nat 24-05/06: Forsøge at undvære amning, han har kunnet før, og følger I ovenstående, så handler det ikke om sult, men om trygheden og nærheden og den fase han er i og du må forsøge at give ham dette uden bryst
Det er klart at hvis han har ondt for tænder, ondt i ørerne og lignende, så sover han ikke godt og i den periode, skal man naturligvis give ham brystet og forsøge at være der for ham. Men hvis du er sikker på at han er frisk og i vigør, så er det helt okay at du forsøger at holde igen med brystet om natten og i stedet så tilbyder lidt ekstra om dagen - simpelthen fordi han måske har det ekstra behov for nærhed i øjeblikket.
Derudover tænker jeg at en plan for dagen med lure, som ligger lidt senere end nu, måske vil kunne hjælpe jer videre:o)
Rigtig meget held og lykke, rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske