Svar: Storesøster - 2 år, 2 mdr.
6. december 2007
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Mor
Jeg tror ikke din datter er sur over at der er kommet en lillebror og at hun af den grund fravælger dig. Jeg tænker at det jo er en helt naturlig reaktion og måde for hende at indstille sig til den nye situation. Du er jo naturligt ikke længere helt så tilgængelig, du er mere optaget af lillebror og storesøster må vente en gang imellem og så søger hun naturligvis sin far... jeg ser ikke dette som problematisk og din datter gør det ikke, fordi hun bærer nag til dig eller lignende, de følelser har hun slet ikke - hun gør det som en helt naturlig reaktion og du skal se det som sådan.
Det er rigtig dejligt at du har brugt tid på hende i graviditeten og været der rigtig meget for hende. Det betyder jo også, at hun ved at du er der stadig og det bånd som er imellem jer, vil altid være der. Det er ikke sådan at det pludselig forsvinder. Børn har forskellige tilknytningspersoner og ofte er både mor og far barnets primære omsorgspersoner. Det betyder at barnet i perioder søger mor og i andre perioder mere søger far. Du skal se det som noget positivt og glædeligt at far og datter nu begynder på og har mulighed for at være mere sammen.
Det er fint at far er flyttet ud af soveværelset i en periode, hvis det der det, som giver jer bedst ro og gør at alle sover bedst muligt. Men det skal naturligvis være en periode og det er vigtigt at I far atter kommer tilbage til sin seng, så lad ikke perioden vare i måneder... :o) det at I skal flytte og bo andet sted, kan jo også give nye sovevaner, nye rutiner, så I må se hvad tiden bringer.
Det lyder som en god idé at I tager over til din mor imens flytningen står på og det er fint at I kan overnatte der. Jeg synes du skal lade det være lidt op til Freja, hvad hun gerne vil. Hvis hun viser interesse for at sove hos mormor, så lad hende endelig gøre det. Du skal ikke se det, som at du skubber hende fra dig, men mere se det som at hun vælger mormor (ikke fremfor mor, men fordi hun syntes det kunne være dejligt og hyggeligt).
Det er helt okay at hun græder og bliver lidt sur en gang imellem. Det er godt at hun reagerer - det er sundt og fint at hun viser sine følelser og godt at du er så opmærksom på hende. Sæt ord på, så hun fornemmer at det er okay "Du bliver bare så ked af det lige nu" osv. og vis hende at du er til rådighed og gerne vil hende stadigvæk.
Du har fuldstændig ret i at tiden arbejder for jer og stille og roligt så vender hun sig jo til at lillebror er der:o)
Ha en rigtig god jul og held og lykke med flytningen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske