Svar: Vågner hele tiden - 0 mdr.
6. december 2007
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Din dreng er stadig så lille og ny at amningen skal have tid til at etablere sig, din mælk skal tilpasses hans behov og han vil naturligt spise meget uregelmæssigt og være meget selvstyrende, hvilket han skal have lov til.
Det er rigtig godt at du kan fornemme, når han tager rigtig fra og at du således har fornemmelsen af, hvornår han egentlig spiser godt og hvornår han bare f.eks. slukker tørsten. Han skal naturligvis have lov til begge dele, men det er vigtigt at du sørger for at holde ham igang ved brystet og får ham til at spise længere og får "tømt" brystet godt.
Det er sådan at mælken består af forskellige dele, den førte del af mælken er meget vandholdig og den sidste del af mælken er mere tyk. I begyndelsen spiser barnet ofte lidt fra den ene side og så lidt fra den anden og det er vigtigt i begyndelsen så begge bryster stimuleres ligeligt. Men nu hvor din dreng er blevet ældre, så er det rigtig vigtigt at du lader ham spise godt fra en side af gangen, før du tilbyder ham modsatte bryst. Hvis han spiser skiftevis fra den ene til den anden side, så kan det resultere i at han får mere af den vandholdige mælk og den giver uro i maven.
Det er derfor vigtigt at du forsøger at holde ham igang ved brystet og at du skifter ham undervejs. I starten er det ofte sådan at man lige når at skifte, amme, så skifter man igen og det kan nogle gange føles som om man ikke laver andet end at skifte ble og give bryst... det ændrer sig dog i takt med at han bliver ældre.
Når han vågner fra en lur, så start med at amme ham, herefter skifter du ham, så han vågner op til dåd, pludrer lidt osv. og så skal han ammes igen. Her lægger vil du så normalt lægge til modsatte bryst. Nogle gange vil han kun tage toppen, andre gange slet ikke noget og atter andre gange lidt mere. Tilbuddet skal dog være der.
Men nogle gange vil det også være rigtig godt at lægge til samme bryst igen, det kommer an på hvordan du synes dit bryst føles, når han har spist hos dig. Det skal være sådan at du kan fornemme at brystet er blødt og eftergiveligt i forhold til den side, hvor han endnu ikke har spist. Hvis du føler at brystet stadig er meget fyld med mælk, så er det en god idé at få ham til at spise i bund der og her vil det være helt relevant at du så lægger til i anden ammestilling. Det at die i anden stilling kan ændre på måden han spiser på, så han ikke sluger så meget luft f.eks. og det stimulere også dit bryst og hjælper ham med at tømme det bedre.
Det vil således være en god idé, hvis du kunne amme i den traditionelle stilling til at starte med og så kunne amme i tvillingestilling, hvor din dreng vender bagud, når du lægger til igen. Måske kan din sundhedsplejerske hjælpe med at vise, hvordan det gøres, hvis du er i tvivl om stillingerne?
Du kan også overveje om det er nu at du skal forsøge med en sut og så svøbe din dreng. Bogen "svøb dit barn" kan evt. hjælpe dig med hvordan det gøres, så din dreng gerne vil det og så du hjælper ham med at koble fra og overgive sig til søvnen.
Prøv at køre med et princip om at sove, amme, skifte, amme igen, pludre, lege lidt osv. og så amme igen inden søvn. Give en sut, svøbe og se om det kan få ham til at falde til ro.
Det lyder umiddelbart som om at du har mælk nok og at han er glad for at ligge ved brystet. Jeg ved at der sker rigtig meget i jeres liv i øjeblikket, som godt kan påvirke din mælkeproduktion negativt så den går ned. Der skal ikke så meget stress til før det kan mærkes på mælkemængden. Det lyder dog ikke som om at det er et problem hos jer og det er super godt! Lad ham derfor spise alt det han vil, så mælkemængden fortsat opretholdes og se så når der er faldet lidt mere ro på det hele, om det så ikke går lidt bedre altsammen.
Jeg er ret sikker på at masser af mælk, fokus på at han skal spise godt og længe og ikke for hyppigt vil kunne gøre en forskel. Om aftenen må han meget gerne spise hyppigt, det er helt normalt for at fylde sig op til natten. Men i løbet af dagen er det vigtigt at du sørger for at holde ham igang, så han tager godt fra og ikke falder i søvn og ligger og powernapper undervejs i amningen.
Herefter skal han som sagt svøbes og have en sut og så tænker jeg at hans søvnvaner også vil bedres. Samtidig vil tiden også hjælpe lidt, netop fordi der er uro i jeres familie i øjeblikket.
Knus herfra og rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske