Svar: Spiser han nok?
6. december 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Haidee
Tak for dit brev og det lyder som om at du har en rigtig dejlig dreng, der udvikler sig rigtig fint og i rigtig god retning.
Tommelfingerreglen lyder at børn fordobler deres fødselsvægt inden for de første 6 måneder og tredobler deres vægt inden for 12 måneder - og det lyder jo umiddelbart som om din dreng følger dette meget præcist. Han vejede ca 3500g da han blev født og vejer 6 måneder gammel ca 7 kg - altså en fordobling og umiddelbart ingen grund til bekymring:o)
Børn er forskellige, de vejer forskelligt og sådan er det jo også med forældre - vi er jo heller ikke ens i højde og drøjde. Du må forsøge at holde fokus på at han spiser 3 gange dagligt og er glad for både grød og mos, og han drikker ca 600ml i døgnet - det er okay, det er ikke meget mælk, men det er en okay mængde.
Personligt kunne jeg rigtig godt tænke mig at han tog en flaske mere, så han kom op på 5 flasker i døgnet og drak ca 750ml, men hvis du tilbyder og han ikke tager mere end han gør, så må du samtidig tro på at han får hvad han har behov for. Han vokser jo, trives og udvikler sig, han har gang i maven og tisser som han skal osv.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske
Formiddag 9: Grød, gerne de lidt grovere grødtyper som øllebrød, havregrød, flerkornsgrød evt. med lidt frugtmos, vand af kop. Lav gerne grøden med modermælkserstatning, så han får lidt ekstra den vej igennem.
Tilbyde flaske og putte til formiddagslur
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos, begynde med lidt kogt kød eller fisk i mosen, vand af kop.
Tilbydes også lidt brødskorper, agurkestave og lignende at sidde med i hånden.
Tilbyde flaske og putte til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: Flaske, kan også derudover få lidt frugtmos eller lidt frisk frugt at sidde med selv.
Aften 18: Grøntsagsmos og begynde med lidt kogt kød og fisk, mere og mere udgangspunkt i jeres mad, må gerne få mad som smager af noget, få lidt sovs på sine grøntsager - smørsovs eller anden sovs, det skal være lavet på sødmælk eller lidt fløde er okay. Igen får lidt brødskorper eller lignende i hånden. Vand af kop
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23: Flaske
Som du kan se af min plan så synes jeg det vil være rigtig godt, hvis du kan få ham til at tage lidt mere flaske f.eks. inden lurene om dagen, men tilbydes han og siger nej tak, så er det også okay. Så må du i stedet forsøge at give ham lidt mme i grød og mos, så han på den måde får lidt ekstra. Vand synes jeg han skal tilbydes af kop..
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o) Og rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske