Svar: Diverse spørgsmål nu hvor lillesøster er kommet til
6. december 2007
Alder:
1 mdr.
Hej Tina
Tillykke med den lille pige, dejligt at I har fået en lillesøster, selvom jeg godt kan forstå det er lidt hårdt:o)
Jeg skal lige være sikker på at jeg forstår dig rigtigt... Du skriver at din datter er vågen 1-2 timer af gangen, når hun skal ammes om natten - er det fordi hun spiser her, altså at hun ammer rigtig meget om natten, eller er hun vågen efter hun har spist? Jeg spørger naturligvis fordi jeg tænker at du jo bliver nødt til at lægge dig til at sove, når hun er blevet ammet og så vidt muligt forsøge ikke at tilbyde hende ekstra meget kontakt om natten. Hun skal ligesom lære at det er om dagen I snakker og pludrer og om natten at I sover.
Samtidig skal du naturligvis også sikre dig at hun spiser hyppigt og længe nok hos dig i løbet af dagen. Du skal være sikker på at størstedelen af hendes indtag indtages i dagtimerne, så hun ikke behøver efterspørge det om natten. Det kan også nogle gange være nødvendigt at vække barnet om dagen, hvis det har tendens til at sove meget længe der, så selvom børn normalt skal have lov til at sove, så skal din datter ikke sove 5 timer i træk i løbet af dagen. Hun må gerne sove 5 timer, men det er bedst for jer alle, hvis de så ligger mellem kl. 24 og 05... Nogle gange hjælper det også at tage hende op og give hende mad i søvne. Hun kan spise af brystet imens hun sover, så kan du fylde hende ekstra op f.eks. inden du selv går i seng og så være heldig at hun sover lidt længere inden hun melder sig om natten første gang, så du også oplever at få lidt sammenhængende timer.
Med hensyn til flaske og modermælkserstatning, så er det rigtig gode erstatninger vi har på markedet. Amning og modermælk er det bedste og hendes tarme reagerer anderledes på modermælk end på modermælkserstatning. Men det skal ikke være amning for enhver pris, det er også vigtigt at hele familien kan hænge sammen og fungerer bedst.
Nu ved jeg jo at din søn har astmatisk bronchitis og er blevet behandlet med spacer og medicin. For at forebygge at din datter får problemer, så vil det være rigtig godt at du ammer og derfor meget uhensigtsmæssigt at give hende almindelig erstatning. Hvis du således ønsker at tilbyde en flaske fordi du har brug for aflastning en gang imellem, så bør du give hende Nutramigen eller Profylac, som er de to eneste erstatninger der har dokumenteret effekt, når det handler om at forebygge allergi.
Så vidt jeg kan regne ud, så må jeres dreng være omkring 2½ år nu og det betyder at han jo er rigtig godt igang med selvstængdighedsfasen og skal lære at forholde sig til andre, hvad han gør ved andre og hvordan han med sine handlinger kan påvirke andre.
Med den alder jeres dreng har, så kan konflikter desværre ikke undgås, men det er meget vigtigt at man kommer igennem konflikten på en god måde. Det er også vigtigt at I tager konflikten, når den er nødvendigt, og holder fast i de grænser I sætter og på den måde viser konsekvens. Men når det er sagt, så er det også meget vigtigt at man overvejer, om der egentlig er noget i vejen for at det bliver som han gerne vil have det, om man kan undgå en konflikt eller om man f.eks. kan indgå et kompromis.
Det er meget vigtigt at lytte til ham og at I forøger at sætte ord på de ting, som I oplever han gerne vil eller ikke vil. Altså begynder at sætte ord på hans følelser. Når man sætter ord på, taler højt, verbalisere det, så kan han høre at I godt forstår hvad han vil, også selvom du alligevel holder fast i dit nej. Det betyder virkelig meget at man føler sig forstået, så bliver konflikten automatisk mindre.
så lyt til jeres søn. Hvad er det han gerne vil og genformuler så hans ønske, så han kan høre at I har forstået og så han kan rette jer, hvis I har misforstået. Overvej også hvornår I siger nej. Hvis jeres søn oplever at få nej mange gange i løbet af en dag, så fylder det alt. Men hvis han engang imellem oplever at få ja, så har han også lettere ved at acceptere et nej en gang imellem. Hvis han føler, at I forstår ham og prøver at imødekomme hans ønsker, så vil han også lettere kunne imødekomme jeres ønsker.
Du skal ikke være bange for at sige nej - det lyder heller ikke som om du er det:o), men når du siger nej, så skal du også kunne klare den frustration som kommer, når din søn ikke får sin vilje. Der ligger således flere ting i det.
For det første skal han lære at tackle frustrationen, vreden, følelsen af uretfærdighed osv. Det hører med til livets lærdom at vi ikke altid får de ting, som vi gerne vil have og at tingene ikke altid går som vi ønsker os.
Det kunne være kønt, hvis vi voksne lagde os ned på gulvet og skreg eller sparkede og slog, hver gang vi ikke fik vores vilje:o) Derfor skal jeres søn lære at håndtere sine følelser i disse situationer. Igen gøres dette bedst ved, at du sætter ord på: "Du bliver bare så ked af det lige nu, det er også dumt at...". Så kan han rette dig: "Ikke ked af det, sur!" eller hvad det nu kan være. Og så kan I mødes der: "Jeg kan godt forstå du er sur, du bliver så vred, når du ikke få is".
For det andet, så handler det også om at kunne holde ud at han har det sådan og at I ikke prøver at ændre hans følelser. I skal kunne rumme det, uanset om han er ked af det, vred, glad, sjov, angst, sur, trist osv. Alle hans føleser skal I kunne klare - uden at tage det personligt og uden at ville ændre det.
At ville ændre hans følelser kunne f.eks. være en bemærkning som: "Hold op med at være så hysterisk", "lad være med at ligge der og tude" osv. Hvis man taler sådan til barnet, så puster man til ilden og han bliver endnu mere gal. Fuldstændig ligesom vi også selv ville blive.
Gør det derfor legalt at han synes lille søster er irriterende. Det betyder ikke at han må slå hende og her er det jeres opgave at beskytte hende. Men det er faktisk okay at han synes hun er lidt træls en gang imellem og det må I godt sige til ham "jeg kan godt forstå du synes lillesøster er irriterende" eller "det er også dumt, når lillesøster græder, det kan jeg heller ikke li" - altså igen sproglig gøre de frustrationer han har og gøre dem legale, så han føler sig forstået.
Nogle gange må I flytte ham, hvis han smider med maden, så må han ned fra bordet og er færdig med at spise. Hvis han slår hende eller slår jer, så kan I heller ikke være sammen. Hvis han er meget udadreagerende mod hende og det sker, når I ikke er tilstede og kan stoppe ham inden han når så langt, så kan det være en god idé at investere i en kravlegård, som I kan lægge hende i, når I lige er ude. så hun på den måde er lidt i sikkerhed.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke og rigtig god jul til jer alle fire:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske