Svar: Brug af bæresele
6. december 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Karin
Det er faktisk ikke muligt at sætte fast tid på, hvor længe jeres datter må sidde i bæreselen. Det bedste svar på dit spørgsmål handler om at man må gøre et skøn og bruge sin sunde fornuft. Det afhænger helt af hvor meget jeres datter i øvrigt sidder i løbet af dagen.
Problemet i dag er generelt at børn let kommer til at sidde alt for meget og man ved at børn har bedst af at ligge på maven på gulvet. Det er fra maveliggende stilling at børn lærer at vende og dreje, trille omkring, krybe, kravle osv. og det er også i maveliggende stilling at barnet styrker sin ryg, så barnet i en alder af ca 6 mdr. er stærk nok i ryggen til at kunne sidde i høj stol.
Så udgangspunktet er at barnet skal ligge på maven, når barnet er vågen og denne stilling er den bedste for barnet og skal derfor udgøre mest muligt af den vågne tid.
Derudover så er det vigtigt at man tager hensyn til barnets alder og retningslinierne er forskellige alt efter hvor gammelt barnet er. Et nyfødt barn skal således slet ikke sidde, hvor et barn der er 3 måneder og som selv kan holde sit hoved, tåler at sidde i længere tid (f.eks. i en bæresele), men det er først når et barn er godt 6 måneder at det er stærkt nok til at sidde i en høj stol og de fleste børn er mere end 8 måneder før de mestrer at sidde uden støtte. Barnets belastning af ryggen ved at sidde afhænger således af alderen og derfor vil retningslinierne hele tiden være forskellige.
I forhold til jeres lille pige som nu er ca 3 måneder gammel, så tænker jeg at hun godt kan tåle at sidde en lille times tid i en bæresele, men igen skal I se på hvor meget hun i øvrigt sidder og hvor tit.
Hun sidder jo også i autostol og en autostol er beregnet til at bruge i bilen og ikke til at tage med rundt i indkøbsvognen eller andre steder. Den bruges altså i den tid, det tager at køre frem og tilbage. Når man når frem til sit bestemmelsessted, så bør barnet tages ud af autostolen. Hvis det er kortvarigt at I skal rundt, så er en bæresele i orden, - på den måde får hun et stillingsskift, men ellers er det bedst, hvis man har liften med, så barnet kan ligge ned.
Skal man en længere tur fordi man f.eks. skal besøge familie, som bor længere væk, så er det i orden at barnet sidder i autostol i et par timer - igen skal barnet bare ligge ned, når man så kommer frem.
Alternativet til en bæresele er en slynge. I den kan barnet ligge betydeligt længere, fordi der her ikke er samme belastning på rygsøjlen, som når man sidder i en sele.
Og så er der jo også mange børn der sidder i en skråstol, som faktisk er en af de ting man ikke behøver bruge penge på. Hvis I har en skråstol, så skal tiden hun sider i den også medregnes i hvor meget hun tåler at sidde i en bæresele.
I skal altså se på det samlede forbrug af tid over dagen. Jeres datter har ikke godt af at sidde for længe af gangen, men det kan accepteres i autostolen da det også her handler om sikkerhed.
Så selvom der ikke er noget konkret i mit svar til jer her, så håber jeg alligevel at I her hjulpet lidt videre på vej.
Fortsat held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske