Svar: Motorisk vs mental udvikling
6. december 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Ulla
Det er helt normalt at man i børns udvikling kan fornemme at der i perioder sker mere motorisk og i andre perioder sker mere mentalt. Nogle gange kan man godt blive helt bekymret for om barnet har glemt hvad det kunne, for man ser det i en periode og så ligepludselig gør barnet slet ikke sådan mere... men det kommer igen, barnet koncentrerer sig bare om noget nyt og det er helt okay:o)
Hvis din dreng i øjeblikket nyder lydende, pludrer i høje og måske dybe toner, øver sig med sin tunge, pludrer i dialog med dig osv. så er det rigtig fint at du støtter ham i det. Han skal som du skriver fortsat ligge på maven hver dag og bruge sig selv og sin krop, men det er helt okay at I synger, pludrer osv. og at du lader ham studere ting, have noget i hænderne. Han har brug for alle former for stimulation og man skal støtte ham i den udvikling han er igang med.
Det er meget svært at sætte tid på en skråstol, da det faktisk er en af de ting man kan undvære...:o) børn skal så vidt muligt være på gulvet og ligge der, trille omkring osv. Jeg ved godt at børn (og forældre) elsker skråstole, men pas på han ikke sidder der for længe og ikke flere gange i løbet af dagen. Det er okay at han sidder i stolen imens du f.eks. laver mad, - det er praktisk og du kan bedre få noget fra hånden, men når I sætter jer til bords, så skal han ikke blive siddende i stolen, men skal igen ligge på et tæppe.
Man skal se på det samlede forbrug over en dag og over en uge. Hvor meget sidder han. Han sidder i autostol (det er sikkerhedsmæssigt nødvendigt), sidder han også i bæresele ud over skråstolen osv. Børn sidder generelt for meget idag og det er i maveliggende stilling at de bliver stærke nok i ryggen til at kunne sidde i en høj stol, når de er 6 måneder.
Styrken i ryggen kommer altså kun ved at barnet ligger på maven, og når han sidder i sin skråstol, så får han styrket den forkerte side - mave og halsmuskler og det dur ikke. Ryggen skal følge med. Hvis han samtidig har problemer med fladt baghoved så skal han heller ikke sidde der, så er det ud af stolen og ligge på maven...
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske