Brev:
Sovevaner og vuggedød
6. december 2007
Alder:
2 mdr.
Sovevaner og vuggedød
Kære Helen.
Jeg har et par spørgsmål jeg håber du kan hjælpe med. De drejer sig om vores dejlige datter Isolde Marie som er 10 uger gammel. Hun har de sidste par uger været meget urolig og ked af det, især om aftenen, og er sjældent faldet til ro før kl. 22-23.
Den sidste uge har vi forsøgt at afhjælpe problemet med at indføre et ”aftenritual”: Mad omkring kl. 19, dejlig varmt bad, babymassage, skiftetur med ren ble og natdragt, og så over i sin egen seng. Der har en af os så siddet indtil 22-23 hvor hun endelig falder til ro. Normalt sover hun fra 22-07 og i løbet af dagen får hun et par små-lure af max 30 min.
Derudover får hun midt på dagen cirka 4 timer i sin barnevogn som hun elsker at sove i.
Ellers er hun en glad pige som virker tilpas, og vokser og spiser som hun skal.
Her er spørgsmålene:
1. Vi er begge rygere, men ryger aldrig indenfor. Må hun ligge i vores seng og sove om natten, eller er det vigtigt at hun sover for sig selv? Hun har sovet mellem os mange nætter, mest fordi hun har haft så svært ved at falde til ro og virker ked af det.
2. Er der noget vi kan gøre i løbet af dagen for at give hende ro på om aftenen? Vi forsøger at aktivere hende og lege/snakke med hende når hun er vågen, men når det bliver aften er hun som sagt meget urolig, især hvis hun bliver lagt på ryggen i sin egen seng.
3. Er det for tidligt at indfører et aftenritual? Eller skal vi bare give det tid, og blive ved med at sidde ved hende, når hun skal sove i sin egen seng? Også selvom det ofte er til kl. 22-23?
4. Må hun sove på maven eller siden? Hun kan tit falde til ro inde på sit legetæppe, hvis hun bliver lagt på maven. Hun kan ikke kravle eller rulle rundt endnu, men hun kan løfte hovedet fra side til side, og ligge med sutten og falde i søvn der. Er det i orden, eller skal hun altid helst sove på ryggen? Og hvad med om natten?
Hun har været lidt forkølet og har lydt meget snottet, vi har givet hende saltvand og ’suget’ hende i næsen for at komme af med det, men hun snøfter og hoster tit når hun kommer om på ryggen. Omvendt, hvis hun ligger på maven eller siden, hjælper det hende ofte til at komme af med det, det løber næsten ud af næsen på hende nogle gange.
Med venlig hilsen
Sinne