Svar: Sovevaner og vuggedød
6. december 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Sinne
Tillykke med jeres lille pige og med hendes fine navn:o)
Med hensyn til rygning, så ved man at mors rygning er den faktor, der aktuelt har den største indflydelse på forekomsten af vuggedød og at børn der udsættes for tobaksrøg efter fødslen også har en øget risiko. Det er derfor rigtig godt at I forældre søger for at ryge ude - et rygestop ville dog være rigtig godt!!!... når du nu spørger:o)
Sundhedsstyrelsen skriver i deres pjece til sundhedspersonale omkring vuggedød fra 2006: "Nogle undersøgelser peger på en lidt øget risiko for vuggedød, når spædbørn sover i samme seng
som forældrene, især hvis forældrene er rygere. Hos ikke-rygere er risikoen mindre eller ikke tilstede og ses kun i barnets første tre til fire levemåneder. Det ser samtidig ud til, at risikoen for vuggedød stiger, hvis der er flere, der sover i samme seng eller hvis barnet sover sammen med andre end
sin vigtigste omsorgsperson..."
Ud fra ovenstående kan jeg således ikke anbefale at I sover med jeres datter, det er fint at du tager hende over i sengen, hvis du vil amme hende liggende om natten, men efterfølgende bør hun altså puttes i sin egen seng, som så bør stå i soveværelset, da "Flere undersøgelser peger på en mindsket risiko for vuggedød, hvis spædbarnet sover i samme rum, men ikke i samme seng, som den ene eller begge forældre" (citat sst. 2006, samme pjece).
Med den alder jeres datter har nu, er det helt naturligt at hun er mere urolig om aftenen. Hun følger rigtig meget med og suger rigtig mange indtryk til sig, derfor bliver hun meget let overstimuleret og har svært ved at finde roen.
Ofte hjælper det at lægge sig med hende, ligge ned og amme hende i jeres seng, så hun får nærhende og tætheden og roen. Nedrullede gardiner, dæmpet belysning osv. så hun på den måde hjælpes til at lukke verden ude.
Du skriver om I skal blive ved med at sidde hos hende om aftenen og det afhænger meget af hvordan hun har det. Hvis hun bare ligger og kigger lidt, så er det helt fint at I går fra hende og hun må gerne finde roen selv og falde i søvn, men hvis hun er ked af det, græder og bare ligesom ligger i sin seng og er utryg og ked af det, vil ikke sove - så skal I tage hende op. så er det måske for tidligt at putte hende, søvntoget er kørt forbi og I må forsøge igen lidt senere. Tage hende med ind i stuen, pludre lidt, amme igen osv. og når hun så viser træthedstegn igen ½ time senere, så forsøger I igen.
Når det er sagt, så er hun jo meget lille stadigvæk og det er derfor begrænset hvor meget ritual I kan lave. Det er fint med en måde at putte hende på, en sut, en sutteklud, svøbes på en bestemt måde, spiller den samme musikuro eller lignende, men de fleste børn er 4 måneder inden man begynder at kunne indføre mere fast putteritual, kigge mere på klokken osv.
Når jeres datter ligger på sit legetæppe og I er i nærheden, så må hun meget gerne være på maven og det er vigtigt at hun er så meget som muligt på maven når hun er vågen. Nogle gange vil hun også falde i søvn på maven, men her er det så vigtigt at I sørger for at vende hende om, så hun ikke får lov til at sove videre på maven. Hun skal sove på ryggen - igen for at forebygge vuggedød. Først når hun selv er i stand til at vende sig, så behøver I ikke længere lade hende sove på ryggen, så bestemmer hun selv, hvordan hun ligger bedst. Men så længe hun ikke selv kan vende og dreje, så skal I lægge hende på ryggen, når hun sover.
For at lette lidt på hendes vejrtrækning, når hun virker lidt forkølet, så kan I hæve madrassen i liften lidt. Kom en stofble eller et lille håndklæde ind under madrassen i hovedenden så hun kommer til at ligge lidt højere med hovedet.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske