Brev:
Problemer m. skemad og hvor meget mme, vælling og vand
7. december 2007
Alder:
6 mdr.
Problemer m. skemad og hvor meget mme, vælling og vand
Kære Helen
Lærke er nu 6,5 mdr. og der er kommet godt styr på dagsrytmen, men nu melder der sig et andet problem.
Vores dag ser ca. ud som beskrevet nedenfor. Jeg er for et par dage siden stort set stoppet med at amme og nu får hun 100% MME. Lærke får ikke længere mælk i perioden fra hun bliver puttet til vi står op om morgenen (og det går ret fint!).
7.00-8.00: Står op. Efter lidt tid tilbydes hun hjemmelavet øllebrød toppet med lidt risgrød og vand af kop. Spiser max. 4-6 skefulde. Herefter får hun en lille flaske MME og spiser 50-100 ml.
10.00-11.00: Får en flaske MME og spiser ca. 200-220 ml. Puttes herefter til formiddagslur og sover mellem 45 min og 1,5 time.
11.00-12.00: Risgrød (pulver) toppet med sveskemos (fra glas) og vand af kop. Spiser lidt, men det tager meget lang tid og er lidt at et show (skal virkelig anstrenge mig for at få hende til at fange interessen og åbne munden) Herefter flaske med MME, spiser ca. 120-220 ml.
15.00 (dette tidspunkt svinger meget...): Tilbydes flaske. Ved ikke helt hvor meget hun her spiser, men nok mellem 100-220 ml MME. Puttes til eftermiddagslur. Sover mellem 45 min -1,5 time.
17.00-17.30: Hjemmelavet kartoffel/gullerod/brocoli/blomkålmos toppet med lidt sødmælk og vand af kop. Spiser næsten ikke noget af mosen.
18.00: Flaske med majsvælling. Spiser 100-200 ml.
19.30-20.00: Evt. lille flaske mælk på 100 ml MME inden hun puttes for natten.
I løbet af dagen får hun lidt forskellige stykker frugt/grøntsager/brød at sidde med. Hun gumler på det, men tror næppe der reelt kommer ret meget ned i maven.
Problemet er at hun ikke rigtig virker til at have fanget det der med at skulle åbne munden for at få det der er på skeen ind. Prøver alt muligt for at få hende til at åbne munden, men lige lidt virker det. Har også forsøgt bare at sætte skeen op til hendes mund. Her sutter hun så ind i mellem maden af skeen. Et par gange er det dog sket at hun åbner munden, men det virker som om det var et tilfælde. Det meste mad hun så får ind i munden virker hun til ikke at kunne lide - dog ikke risgrøden eller når øllebrøden er toppet med risgrød. Hun kan godt finde ud af at "tygge"/synke maden (kan jeg se på det der trod alt kommer ind).
Hvor meget MME/vælling bør hun max. få om dagen? Hvornår skal man begynde at trappe ned? Og hvor meget vand skal hun helst indtage? Hun er ret god til at drikke vand af koppen.
Lærke er en stor og stærk pige på ca. 73 cm og ca. 10 kg. Hun har i den sidste uges tid kunne sidde selv ;o)
Håber du har et par gode råd til hvordan vi får ordentlig gang i det med skemaden! Det er nemlig ved at være meget fustrerende at hun ikke vil spise skemad (endda mor hjemmelavede...!).
På forhånd tak og glædelig jul.
Med venlig hilsen
Mor til Lærke