Svar: Problemer m. skemad og hvor meget mme, vælling og vand
7. december 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Lærkes mor
Det lyder umiddelbart fint med 3 måltider skemad dagligt og derudover lidt brødskorper, agurkestænger og lignende at sidde med selv.
Det er lidt svært at gennemskue hvad der sker hos jer. Der er umiddelbart to muligheder. Endten har hun brug for at få meget ens kost i en periode, så hun ikke skal koncentrere sig om smagen, men kan nøjes med at koncentrere sig om det at spise med ske. Eller også skal du begynde at give hende mere og mere variation og umiddelbart hælder jeg mest til sidste løsning. Altså virkelig begynde at give hende mad som smager af noget.
Det er rigtig godt at du giver hende grød af forskellige slags og du må gerne variere mellem øllebrød, havregrød og flerkornsgrød og også variere frugtmosen på toppen. Det er også rigtig godt at du laver grøntsagsmos til hende selv, men du skal begynde at give hende flere og flere smagfulde grøntsager - give hende rodfrugtsmos osv. Du kan lave det selv, men det vil også være okay at du køber det på glas i en periode. Det vigtigste er at hun spiser.
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne begynde med lidt kogt kød, fjerkræ eller fisk og hvis I får lidt sovs og den er lavet med sødmælk eller lidt fløde, så må hun også meget gerne få det. Igen skal maden smage af noget og lidt almindelig krydderi må hun gerne få.
Du skal holde fokus på at lidt er bedre end ingenting. Det er således bedre at hun spiser ½ dl. grød eller mos end ingenting. Du skal også holde fokus på at hun trives, hun er en stor dejlig pige i god og sund udvikling, men lige i forhold til skemaden har hun åbenbart brug for lidt mere tid og det er okay.
Du spørger hvor meget mælk hun skal have og her vil de fleste børn gennemsnitligt få flaske ca 5 gange, evt. 6 gange, i 6-7 måneders alderen. Omkring 7 måneders alderen nedsættes til ca 4 flasker og i 8-9 måneders alderen nedsættes yderligere til 3 flasker, vel at mærke hvis barnet drikker flasker med forholdsvis stor mængde. Hvis barnet generelt kun drikker 100ml i hver flaske, så bibeholdes fire flasker, da børn skal have minimum 400ml mme dagligt for at få deres jernbehov dækket.
De fleste børn vil i din datters alder ligge på et indtag mellem 750-900ml i døgnet ud over skemaden og det lyder umiddelbart som det Lærke når op på. Jeg synes ikke hun skal have mere end hun får nu, men hendes indtag lyder umiddelbart fint i forhold til hendes størrelse.
Det er frustrerende når man står og laver mad og barnet så ikke gider spise det. Derfor er det også en god idé at du giver hende mere eller mindre det samme som I andre spiser, så du ikke skal stå og lave specielretter flere gange dagligt. Det er også derfor jeg tænker at det vil være helt fint, at du en gang imellem giver hende lidt fra glas, det er helt okay. Det skal være let og praktisk og overskueligt.
Du skriver at det kan være svært at holde hende fanget når hun skal spise og jeg tænker derfor at du skal forsøge at få hendes koncentration lidt før I andre sætter jer til bords. Du skal altså starte med at give hende mad og når hun så har spist det, så sættes hun mere direkte ind til bordet og I spiser sammen - det vil sige, I spiser jeres mad og det er så her at hun tilbydes brødskorper og lignende i hånden.
Sæt hende i den høje stol og sæt dig foran hende. Hun skal spejle sig i dit ansigt, se når du åbner munden, så hun kan gøre det samme som dig. Du skal altså ikke lægge bånd på dig selv:o) Det er også vigtigt at du bruger dine lyde, mimik og lyd skal der til og så fang hende: "Hej Lærke, mmm, mam, mam, mam, dejlig mad, åbne munden, ind med skeen, mmmm, mam og igen med ny ske, mmm, åbne munden, ind med maden" osv. En fast rytme, så hun bliver holdt lidt fast i hvad det drejer sig om - åbne munden, ind med maden, synke, åbne munden, ind med maden synke... Det er vigtigt at hun ligesom får maden i en fast rytme.
Når hun så fanges af noget andet, så bekræft hende i det "der kom lige en bil uden på vejen", giv hende så lidt at drikke (vand af kop) og fang hende igen "er du klar Lærke, mmm mam, mam" og så starter I igen.
De børn som er meget opmærksomme på verden og som gerne vil følge med i det hele, skal nogle gange hjælpes lidt ekstra med at holde koncentrationen omkring maden og det er helt okay.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul til jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske