Brev:
Gråd og putning - 2 mdr.
7. december 2007
Alder:
2 mdr.
Gråd og putning - 2 mdr.
Hej Helen
Tak for dit sidste svar, nu er der dukket nye spørgsmål op.
Mathilde er nu 11 uger gammel, og aftenputningen er blevet til et helt teaterstykke. Vi er igang med at læse "Søvn uden gråd", og vil høre om det er for tidligt at få hende i seng til fast tid og køre efter nogle af principperne/rådene i bogen.
Vi er lidt bange for at hun nu er blevet forvent med at falde i søvn på armen (om aftenen)+ sove i seng med mor til natten. Nogen siger at det sker der ikke spor ved og andre fraråder det kraftigt, da de jo bliver forvent.
Det skal lige indskydes her at hun om dagen tager 3 lure i barnevognen udenfor. Den første lur falder hun selv i søvn. Hun kan blive lagt i barnevognen i vågen tilstand så hun ved at hun ligger alene. De 2 efterfølgende lure på ca 1 time hver, ligger hun også i vognen, men bliver her kørt rundt i den. Heller ingen problemer (for det meste, og så længe vognen bevæger sig)
Om aftenen kan hun tage sig 1-2 powernaps på armen (ca 30 min), men når hun så skal i seng går det igang. Hun bliver svøbt ind i klæde for at føle sig tryg, men er kun rolig hvis hun bliver holdt helt tæt ind til kroppen. Problemet nu er så bare at hun på 5 min nærmer sig kogepunktet.
Er der en anden måde vi kan svøbe hende på uden hun bliver for varm?
Bliver hun lagt for sig selv eller bare i sengen skriger hun voldsomt og kan være svær at få ned igen. Hun kører sig op i løbet af 5 min og det kan så tage over en time at få hende helt ned igen.
Ud fra dette scenarie kan det være svært for os at forestille os hvordan vi skal kunne få hende lagt for sig selv ????
Hvornår vil det være et godt tidspunkt for hende (og os) at lære den lille krudtugle at falde i søvn ved bare at blive lagt?
Og hvornår vil det være godt at lægge hende evt i sin vugge, altså sove i egen seng?
Vi læser også "Vidunderlige Uger", og vi mistænker at hun er i 12-ugers udviklingsspringet, da hun er blevet meget mor-syg og mere pylret, og de sidste 3 dage er hendes amninger taget til om natten (3 gange, tidligere 1-2 gange), og hun vågner hyppigere om natten nu og skal igen ammes eller holdes tæt før hun falder i søvn igen.
Hjæææælp
Med venlig hilsen
Dorte