Svar: Gråd og putning - 2 mdr.
7. december 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Dorte
Du har fuldstændig ret i at meningerne omkring børn og søvn er vidt forskellige. Nogle mener at børn bliver forvent og skal lære at sove selv meget hurtigt og andre mener lige modsat og hvad skal man som forældre så tro på... Jeg hører til sidstnævnte gruppe - jeg tror simpelthen ikke på at man kan give sit barn for meget fysisk kontakt og nærhed. Jeg mener det er helt essentielt at vugge sit barn, kærtegne, bære i favn, reagere på barnets gråd osv.
Det er helt naturligt at børn sover bedst i favnen på deres forældre. Det at ligge tæt, føle sig omsluttet minder om tiden i livmoderen og barnet føler sig tryg. Det er alfa omega for et lille barn, at de vokser op med nærhed, omsorg og fysisk kontakt og at man reagerer naturligt på barnets gråd. Små børn har således ingen gavn af at blive lagt i en seng, hvor de så kan græde sig i søvn.
Det er rigtig godt at Mathilde er i stand til at falde i søvn i sin barnevogn i løbet af dagen, det er jo første skridt på vejen. At hun så har behov for favnen om aftenen, synes jeg er helt okay og ikke noget I skal gøre en kamp ud af.
Du skal naturligvis være opmærksom på, hvor mange powernaps hun tager sig i løbet af aftenen i forhold til, hvornår I så forventer at hun kan blive lagt i seng. Når I sidder med hende, så læg mærke til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng.
Det er godt at holde hende svøbt og brug et svøb eller et tæppe som ikke er for varmt. Giv hende evt. en sut, da det kan være med til at berolige og en sutteklud ved ansigtet, som kan være en stofble trukket igennem sutten er også en rigtig god idé. Det at have noget ved sit ansigt, minder lidt om at ligge tæt ved brystet. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Det er en proces, hvor hun lærer det stille og roligt og i takt med at hun bliver ældre, så ændrer tingene sig. Der vil være perioder, hvor hun lettere falder i søvn og der vil være mange perioder, hvor hun har brug for at have jer hos sig og det er helt okay. Som forældre kan man ligeså godt indstille sig på at det at putte sit barn er noget man skal bruge tid på. Man kan ikke forvente bare at kunne lægge barnet, sige godnat og så gå og regne med at barnet trygt falder i søvn. Også større børn har brug for at man er der, sidder hos dem lidt, læser en godnathistorie, synger en sang - siger farvel til dagen og det skal man naturligvis gøre.
Omkring det tidspunkt, hvor skemaden introduceres, så får de fleste børn lidt mere fast rytme og der kommer lidt mere struktur på dagligdagen. Det hjælper ofte også på søvnen.
Hvis hun er igang med et appetitspring lige nu, så sørg for at lægge hende så hyppigt til brystet som muligt i løbet af dagen. Jo hyppigere hun spiser, jo mere mælk kommer der og jo mere rolig bliver hun så igen. Det er meget normalt at børn omkring 12 ugers alderen har behov for at få skruet mælkemængden lidt op.
Fortsat held og lykke med hende og rigtig god jul til jer alle 3:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske