Brev:
Søvnløse nætter - 6 mdr.
7. december 2007
Alder:
6 mdr.
Søvnløse nætter - 6 mdr.
Kære Helen
Det evindelige problem søvnløse nætter er også et problem i vores familie. Jeg har en datter på 6 mdr, Selma. Hun vejede 3250 g og var 52 cm lang ved fødslen, i dag vejer hun 6,5 kg og er ca 68 cm lang.
Hun har aldrig sovet igennem, men i de sidste par uger er det blevet helt slemt. I de første måneder skulle hun ammes 2-3 gange om natten, men sov ellers fint videre. Da hun var 4 mdr gammel begyndte vi med lidt grød, for at se om hun kunne sove lidt længere ad gangen, men det hjalp ikke så meget.
Inden for de sidste to uger er hun begyndt at vågne meget om natten. I starten var det uden gråd, hun kunne ligge vågen i to timer om natten kun med lidt brok og faldt derefter i søvn igen.
For en uge siden blev hun lidt syg, forkølet og med hoste, og siden da er hun vågnet time på time og grædt, og det eneste, der har hjulpet er at tage hende op vugge hende, lægge hende ned igen og så begynde forfra den næste time. Det er som om hun har ondt, men jeg kan ikke finde ud af hvor.
Jeg har prøvet at lade hende sidde lidt op og sove, i tilfælde af at det var forkølelsen, der gjorde hun ikke kunne trække vejret, men det har heller ikke hjulpet. Ved 2-3 tiden om natten holder det dog op. Så sover hun 1½-2 timer ad gangen og vågner op uden knap så meget gråd. Så skal hun bare puttes ind til mor, far duer bestemt ikke.
Jeg ammer hende meget om natten, hvilket resulterer i at hun ikke er særlig sulten til sin grød. Nu vil jeg prøve at trappe amningen ned. Men kan jeg gøre det midt i sådan en uros-periode? Hvor mange gange bør man amme omkr. 6-måneders alderen?
Hun sover stadig mellem os, vi har forsøgt at lægge hende for sig selv, men det går ikke så godt. Hun savler meget, og tager mange ting i munden. Kan det mon være en tand? Så er den godt nok længe om at komme ud.
Ved du, hvad det kan være? Kan man give lidt smertestillende om natten? Forældrene er meget trætte. Jeg har ikke fået fire timers sammenhængende søvn siden hun blev født.
En lang smøre. Håber du kan hjælpe.
Hilsen Majbarn