Brev:
At lege selv
8. december 2007
Alder:
11 mdr.
At lege selv
Hej Helen.
Jeg har et spørgsmål, som jeg håber, at du vil hjælpe med.
Caroline bliver 1 år om to uger. Hun har altid været dårlig til at sidde på gulvet og lege selv. I en periode var det sådan, at hun brokkede sig helt vildt når vi forlod rummet, men så længe hun kunne se os, kunne hun godt sidde lidt selv. I den periode skyldtes det nok seperationsangst. Men sådan er det ikke længere.
Nu kan hun sjældent sidde alene overhovedet – heller ikke selvom jeg står og hænger vasketøj op lige ved siden af hende. Hun starter med at brokke sig helt vildt, og hvis jeg ikke sætter mig ned til hende ender hun med at græde. Det er mærkeligt, for det er ikke fordi hun ikke kan lege selv, for det gør hun, når vi sidder sammen med hende. Hun vil bare have selskab.
I et vist omfang er det okay, at vi skal være sammen med hende, for det vil vi jo gerne, men omvendt skal hun jo også lære, at vi ikke kan sidde hos hende hele tiden. F.eks. kan jeg ikke en gang hente et glas vand uden at hun brokker sig helt vildt. Vi er netop startet med at køre hende ind i vuggestue og her bliver hun jo nødt til at lære, at der ikke kan sidde en voksen hos hende hele tiden. Jeg er meget i tvivl om hvordan vi skal forsøge at lære hende at sidde selv. Jeg prøve hver gang at sætte ord på - sige at jeg lige skal have noget vand og at jeg kommer tilbage etc., men det hjælper ikke rigtigt.
Kan vi gøre noget for at lære hende at sidde og lege selv? Det kan vel ikke være rigtigt, at en af os altid skal sidde sammen med hende på gulvet. Jeg har hele tiden tænkt, at det var en periode, som vi bare skulle igennem, men det har nok været sådan i et halvt år nu og jeg er bange for, at det ikke rigtigt går over. Det skal lige siges, at Caroline hverken kan kravle eller gå, da hun er hypermobil i hofteledene og det gør det selvfølgeligt ekstra frustrerende for hende selv, at hun ikke kan kravle efter os.
Med venlig hilsen
Tine