Svar: At lege selv
8. december 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Tine
Det er helt normalt det du fortæller omkring Caroline og jeg tænker at hun har behov for at være nær jer i udpræget grad, netop fordi hun endnu ikke hverken kravler eller går. Det er således meget frustrerende for hende, når I går fra hende, for hun kan jo ikke følge efter jer.
I takt med at hun selv bliver mere og mere mobil, så vil det også blive anderledes og hun vil reagere mere roligt, fordi hun vil kunne følge jer, I vil kunne kalde på hende osv.
Hun er stadig så lille at hun ikke forstår hvor I er. Når hun ikke kan se jer, så tror hun I har forladt hende og når hun ikke kan følge efter, ja så bliver hun helt ulykkelig - det kan man jo sådan set godt forstå:o)
Det er helt rigtigt det du gør, at du støtter hende ved at fortælle hvad du skal og at du kommer igen, og det er naturligvis vigtigt at du tager hende med ind i samme rum, så hun kan se hvad du laver, fornemmer at du er i nærheden.
Det vil være rigtig godt, hvis I kan støtte hendes udvikling og hjælpe hende til at blive mere mobil. Hjælpe hende op i kravlestilling, hjælpe hende til at vugge frem og tilbage, da det er fra vuggende stilling at børn lærer at kravle. Det vil også være rigtig godt, hvis I gynger hende. En babygynge (ikke en hoppegynge) af den slags hvor hun sidder i en stol og gynger frem og tilbage vil være et rigtig godt juleønske. Det at blive gynget stimulere ligevægtssansen/balancen og kan hjælpe hende videre frem motorisk.
Rigtig meget held og lykke fortsat, jeg er sikker på at tiden arbejder for jer:o) Rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske