Svar: Afvænning af mme, eftermiddagslur og aftensmad
9. december 2007
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tillykke med de 1 år - håber I havde en rigtig dejlig dag:o)
Det er helt rigtigt at børn omkring 1 års alderen ikke længere bør få sutteflaske, men stille og roligt kan overgå til at få en kop mælk og måske en banan inden de skal sove. Samtidig tænker jeg dog også at det er okay, hvis I fortsætter lidt endnu, I skal så bare have det i tankerne og sørge for at indtaget ikke bliver trappet op.
I takt med at jeres datter bliver ældre, så bliver hun jo også stille og roligt mere bevidst, hvilket naturligvis kan gøre det sværere at komme af med flasken. Men samtidig giver denne bevidsthed også mulighed for at ændre på tingene. Hun begynder at forstå hvad slut betyder og netop det kan I bruge i afvænningen af flasken.
På et tidspunkt så skal sutteflaskesutterne kasseres og nye indkøbes og I skal så lade være med at købe nye! Er der ingen sutteflaskesutter er der ingen sutteflaske. Tag her jeres datter med i processen. Hun ved godt, at når mælkekartonen er tom og I slår ud med hænderne og gestikulerer "slut", eller når historien er slut og I klapper bogen i, ja så er der ikke mere. Måske har hun prøvet at smide noget ud i skraldespanden? Brug det hun kender i hverdagen med slut og overfør det til flasken, så I forklarer hende at det er slut. Lad hende selv være med i processen hvor flaskesutterne smides ud.
I stedet for flasken skal hun så have noget andet. Det kunne være en godnathistorie, hvor hun ligger i sin seng og I læser en lille bog, kigger billeder, putter og siger godnat. så får hun opmærksomheden, nærværdet, tiden drejer sig stadig om hende, men hun får bare noget andet end flasken.
Med hensyn til madindtaget så er dette naturligvis også en faktor og det er vigtigt at I er sikre på, at hun ikke er sulten, når hun vågner om natten. I mange familier bruger man en godnatgrød som en overgang, simpelthen for at fylde barnet op. Grøden glider let ned, det kræver ikke så meget energi at spise det og barnet vil på dette tidspunkt ofte godt acceptere at blive madet.
Ellers er det stadig vigtigt at I forsøger at tilbyde mad, hvor hun kan få lidt moset ved siden af maden i stykker. Altså at hun sammen med kødet som er i stykker, får kartoflerne moset med lidt sovs, får lidt ris med lidt sovs og lignende, så hun på den måde får noget som mætter lidt mere. Det er stadig svært for hende at blive helt mæt nok, hvis hun selv skal spise og kun spiser mad i små stykker.
Med hensyn til middagslur, så vil de fleste børn mellem 12-18 måneder begynde at kunne nøjes med en lur dagligt, altså en lidt længere varende middagslur. Det lyder ikke som om at jeres datter er helt der endnu, så det er fint at I giver hende en eftermiddagslur stadigvæk.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske