Svar: Afviser alt mad - 8 mdr.
9. december 2007
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Jeg kan godt forstå du er bekymret, for det med madindtag og 'spiseforstyrrelse' har også fyldt rigtig meget i jeres liv lige siden jeres lille pige var få måneder gammel. Og jeg forstår også godt at du er træt af at høre om psykologer, børnepsykiatriske afdelinger osv... så jeg vil prøve at sige nogle andre ting og håber at det hjælper dig videre:o)
For det første så lyder det jo som om at lillepigen har taget fint på det sidste stykke tid,- 8 kg. synes jeg bestemt også at I kan være tilfredse med. Hun skal naturligvis ikke tabe sig, men samtidig kan du heller ikke forvente, at hun tager voldsomt meget på den næste tid, da hun jo også begynder at bruge sig selv mere fysisk og derfor også forbrænder mere energi. Så lad være med at kontrolveje hende og hold i stedet fokus på at hun udvikler sig og at hun virker glad og som om hun har det godt:o)
Det er rigtig fint at I sørger for at holde hendes tarmfunktion igang, så I er sikre på at det ikke er forstoppelse der er årsag til at hun ikke spiser.
Det er rigtigt at børn i 8-10 måneders alderen ofte lukker munden for skeen. Nu kan jeg jo ikke se hvad der foregår omkring middagsbordet, men jeres datter har en alder nu, hvor hun begynder at blive mere bevidst om at hun, ved at knibe munden sammen kan få den fulde opmærksomhed fra jer. Det at børn lukker munden for skeen, sætter automatisk gang i forældrene - vi ved jo (og I ved om nogen), hvor vigtigt det er at barnet spiser.
Hvis hun ikke vil have ble på og vrider sig på puslebordet, så kan I 'tvinge' hende til at få den på, hvis hun ikke vil have hue eller jakke på, så sker det samme - I er stærkere end hende og kan 'tvinge' hende til det, mod hendes vilje - men lige netop med hensyn til at spise - her kommer I til kort. I kan hoppe og danse og spille fransk klovn, men I kan simpelthen ikke 'tvinge' hende til at åbne munden og slet ikke til at synke maden. På det punkt, har hun mulighed for at sætte sin egen vilje igennem og det gør hun tilsyneladende. Hun fornemmer altså godt at hun ved at lukke munden, gør noget ved jer.
Du skriver selv at du nærmest er i chok over det og det kan din datter uden tvivl mærke. Nogle forældre begynder at lave anden mad og sørge for specielle retter, andre lokker med belønning, atter andre stiller krav om at barnet skal smage på det før det siger det ikke kan lide det, begge forældre diskuterer hen over bordet, hen over barnet, hvad taktikken nu skal være osv. Det hele naturligvis af bekymring for at barnet ikke får nok at spise, kommer ud af trivsel osv.
Og det er ganske forståeligt, for som forældre så ved vi jo at det er vigtigt at børn spiser, at det er vigtigt at de vokser og tager på og et eller andet sted er det jo også relevant nok, da børn nødigt skulle få en spisevægring som ender med at kræve indlæggelse (uden i øvrigt at nævne mere om det...).
Men det bedste I kan gøre er faktisk at forsøge at give hende mad, som hun selv kan sidde med og så give hende madro. Forsøge at slappe af og fjerne fokus fra hvormeget og hvordan hun spiser, simpelthen lade hende prøve sig lidt frem. Ske kan hun ikke spise med endnu, men fingrene går fint og en gaffel kan også forsøges.
At hun er igang med større selvstændighed og således måske lukker munden er nemlig ikke ensbetydende med at hun slet ikke vil spise, men er et udtryk for at hun vil selv. Og det er her, at du skal prøve at møde hende.
Nogle gange vil en ske i modsatte hånd være en god idé, andre gange må man simpelthen springe skemaden over et par dage. Nogle gange må man forsøge at tilbyde noget nyt, som hun ikke har fået før - det kunne være lidt yoghurt, lidt tykmælk med frugtmos, det kunne også være en gang gammeldagsfrugtgrød med mælk eller måske lidt risengrød med sukker og et tyndt drys kanel nu hvor det er ved at være jul...:o)
Giv hende hjemmebagte boller med smør, lav pandekager, prøv med et hårdkogt æg, lav mos af avokado, ærter eller lignende, lad hende gnave på skorpen af en pizza. Hun må jo få næsten alt hvad I spiser og lige nu drejer det sig om at det atter skal være spændende at smage, dejligt og hyggeligt at spise.
Jeg tør ikke svar på, hvor stort din datters indtag skal være for at hun kan holde sin vægt. Du må drøfte dette med lægen. med hensyn til hvornår hun atter vil acceptere skeen, så er der jo ikke faste regler for dette, børn er jo forskellige. Prøv i første omgang med en pause et par dage og forsøg så med nye former for skemad som nævnt ovenfor.
giv hende mad som det I selv spiser, ris, pasta, kødsovs osv. og lad hende få noget som både er i stykker og noget som er blendet, hvis du kan få hende til at spise det. Måske kan du få en bedstemor til at overtage.. skal I være sammen med nogen her i juledagene, som har mod på at forsøge? Det hjælper nogle gange at få andre til at træde til og især hvis konstellationen omkring spisningen er noget nyt, noget andet. Altså at det foregår et andet sted, en anden person, noget andet mad... det er da også et forsøg værd.
Jeg håber mine tanker hjælper dig videre på vej. Rigtig meget held og lykke:o) Rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske