Brev:
Nat er vendt til dag
10. december 2007
Alder:
3 mdr.
Nat er vendt til dag
Hej Helen
Ja, det er nok et af de hyppigste spørgsmål der stilles. Det handler naturligvis om søvn :-) Alexander er 3 mdr gammel og har på det sidste vendt natten om til dag. Han falder i søvn kl 00:30 hvorefter han vågner en til to gange i løbet af natten.
Aftenen starter med at vi prøver at lægge ham når han har været vågen 8-9 timer i træk. Jeg skal dog lige nævne at lige er vendt hjem fra en måneds ophold i Jylland hvor vi har boet tre forskellige steder pga et kursus. Jeg ved ikke om det kan have noget at sige. Før vi tog af sted faldte han i søvn af sig selv kl ca 23:00 og kunne sove i 5 timer i træk, hvorefter han fik mad og blev lagt igen. Vi sov så til 9-10 tiden med en enkelt madpause imellem.
Nu sover han mellem 00:30-02:00, vågner to-tre timer efter og sådan fortsætter det. Jeg har så ammet ham i sengen men ingen af os sover godt på denne måde, når vi falder i søvn efter et stykke tid.
Vi prøver som sagt at lægge ham i seng - efter han er kommet hjem har vi prøvet at lægge ham i tremmesengen - men det er nok lidt for tidligt tænker vi, så i aften vil vi prøve at stille liften i sengen. Vi synger for ham og siger godnat, men han græder og græder de næste to-fire timer, hvor vi skiftevis går med ham på armen i soveværelset (hvor der er mørkt), lægger ham i sengen, ammer ham og vugger ham i armene. Han falder dog for det meste i søvn i vores arme, men når vi vil lægge ham vågner han og græder igen.
De sidste to nætter er han faldet i søvn ved ni halv ti tiden hvorpå vi har lagt ham i sengen. Han har så sovet tre kvarter til en time men vågner så igen og græder.
Vi er stået op med ham ved 8-9 tiden de sidste par morgener for at få ham tidligere ud i barnevognen hvor han sover mellen 4-5 timer hver dag. Vi håber så at han derved vågner før hvorpå han er før træt om aftenen. Men det ser ikke ud til at være tilfældet. Vi lægger ham gerne i barnevognen umiddelbart efter han er kommet op og har fået tøj på, da han jo ikke sover meget om natten, og han falder tit i søvn allerede inden han er kommet derud. Det gør jo at natten ligesom bliver til dag og dagen bliver til nat. Jeg synes det er utrolig længe for en lille fyr som ham at kunne være vågen 8-10 timer i træk, men det er der åbenbart forskel på...
Hvad søren kan vi gøre for at rykke denne rytme for ham? Vi har aldeles svært ved at hænge sammen begge to og det har nu resulteret i at hans far sover i kontoret, så én af os er nogenlunde frisk.
Mange hilsner Thor og Malene :-)