Svar: Nat er vendt til dag
10. december 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Thor og Malene
Tak for jeres brev:o) Der er flere ting som gør sig gældende i forhold til jeres lille dreng og jeg er helt enig med jer i at han ikke skal være vågen 8-10 timer i træk. Jeg vil derfor starte med at fortælle jer, hvordan børn i 3 måneders alderen gerne skulle sove (gennemsnitlig) og håber at I så ved hjælp at dette kan finde en nogenlunde rytme for dagen, som kommer til at passe jer alle tre og som naturligt også vil spille ind på nattesøvnen.
De fleste børn vil i 3 måneders alderen have behov for 3 lure i løbet af dagen. En formiddagslur, en middagslur og en lur om eftermiddagen. Hos mange børn ligger den sidste lur så sent at det næsten bliver tidlig aften, hvorefter barnet godt kan have nogle vågne aftentimer. Ofte spiser barnet meget hyppigt her og fylder sig således ekstra op til natten, hvor barnet så kan sove mere sammenhængende til stor glæde for alle.
De 3 lure vil ofte tilsammen vare mellem 5-6 timer og om natten vil barnet sove 10-11 timer og sove ca 15 timer i alt på et døgn.
Mange forældre forventer at børn i 3 måneders alderen kan sove fra kl. ca 20, sove hele aftenen, vågne op til natten, spise og så sove igen. Men sådan er det ikke ret tit. Det vil som sagt være helt naturligt at jeres dreng sover først på aftenen og så har en lang vågenperiode bagefter, hvor han som sagt skal have masser af mad og derefter så puttes til natten. Det vil også være helt normalt at han har behov for mad i løbet af natten - ikke at du skal amme hver anden time natten igennem, men ammes om natten, vil de fleste have behov for.
Det er naturligvis rigtig dejligt at jeres dreng om dagen nogle gange kan sove 5 timer i træk, det ville bare være mere dejligt, hvis han gjorde det om natten og det er klart at hvis han sover så meget om dagen, at han misser et måltid der, så skal dette måltid indhentes om natten og han sover mere kortvarigt der.
Netop omkring 3 måneders alderen begynder mange børn at blive mere sultne og har behov for at få mælkemængden sat op. Det er derfor også naturligt at børn i denne alder gerne vil spise meget hyppigt og også søger brystet mere om natten, fordi man producerer mere af det mælkestimulerende hormon om natten. Det er derfor meget vigtigt at du sørger for at lægge ham så meget til som overhovedet muligt og at du gør det i løbet af dagen, så han ikke skal indhente det manglende indtag om natten.
Han har også en alder nu, hvor han oplever meget mere af verden, ser længere og begynder at skelne imellem om det er fremmede eller kendte personer der henvender sig til ham. Han oplever også rummet og omgivelserne mere bevidst og reagerer således på om han er hjemme eller ude - I vil sandsynligvis kunne fornemme en forskel her.
Samtidig er han også mere aktiv motorisk, han bruger sine armen og ben mere, ligger ikke længere så stille, er måske allerede begyndt at kæmpe lidt for at trille om på siden og det giver ham naturligt en større fysisk uro.
Det gør det svært for ham at koncentrere sig, når han skal spise og han kan ikke rigtig finde ud af, om han egentlig skal spise lige nu eller følge med i verden, han har også svært ved at sove og finde roen og i det hele taget så virker det som om han ikke rigtigt kan finde ud af hvad han skal og hvad han vil.
Når han vågner efter kort tid, små græder, klynker og også græder om aftenen, har svært ved at finde roen, så er det altså helt naturligt for hans alder og han har brug for at I hjælper ham med at koble fra, finde roen, slappe af. Det er derfor rigtig fint at I går lidt rundt med ham, vugger ham, forsøger at give ham mælk, svøber ham, putter ham i liften og lignende ting. Men sørg for at det er stille og rolige ting, ikke flere stimuli, for det er jo det han protesterer mod, alt det han har svært ved at bearbejde og derfor er det især det tætte og nære han har behov for og det er helt okay.
I må gerne forsøge jer lidt frem og så sæt ord på den frustration der giver, når han ikke rigtig responderer på det I forsøger. Det hjælper nogle gange at snakke højt: "Hvad er det dog du vil, kan du slet ikke finde ud af det, var du slet ikke sulten, jamen så venter vi da bare lidt" osv. snakke med ham, aflede lidt, holde hans kontakt og så prøve igen lidt senere.
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske