Svar: Min pige på 9 mdr. vil ikke spise
10. december 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Anne Mette
Jeg kan godt se ud af dit brev, at indtaget af mad, har fyldt rigtig meget i lille Thildes liv og at det ikke er blevet mindre. Jeg synes det er fint at I har en tid hos børnelæge, så I lige får fulgt op på, hvorvidt der er grund til bekymring, behov for nærmere undersøgelser osv. Jeg tør ikke svare på om der kan være en sammenhæng imellem Thildes hævede brystkirtler, hormoner og hendes madindtag - det vil være helt relevant at drøfte dette med lægen.
Jeg kan godt forstå at du gerne så at hun tog mere på, men hvad vil du gøre ved det? Man kan selvfølgelig stoppe en sonde i hende og på den måde fede hende op, men det vil man jo aldrig gøre og derfor bliver du nødt til at sige til dig selv, at Thilde er som hun er, spiser det hun spiser og det bedste du kan gøre er at tilbyde, variere hendes indtag så godt du kan, give hende det du ved hun godt kan lide osv. så hun får noget at spise.
Jeg synes det er helt okay at du tilbyder lidt rugbrød eller lignende sammen med et måltid, så du ved at hun får lidt ned, fordi der altid glider et par brødhapsere ned, hvis de er der. Det er vigtigt at hun tilbydes mad og indtager lidt, så hendes blodsukker holdes stabilt. Det er vigtigt for at hun også føler sult og dermed får lyst til at spise. Det lyder jo umiddelbart som om at Thilde generelt ikke er særligt sulten og at holde hende fastende på grund af et opdragelsesmæssigt aspekt (spiser du ikke, så får du ikke noget) det synes jeg ikke er rimeligt overfor hende. Så fokus skal være lidt er bedre end ingenting.
Børn i Thildes alder lukker ofte munden og har ikke den naturlige nysgerrighed og lyst til at smage. Alt kommer ikke længere automatisk i munden mere og det gør det naturligvis sværere for dig at få hende til at spise. Du må prøve at få hende interesseret ved at give hende mad, som du selv spiser, så hun ser at I får det samme og så må du lokke med noget nyt og måske mere interessant, hvis det har større interesse.. igen er børn forskellige og for nogle børn har nyhedens interesse stor værdi, for andre er det vigtigere at det er det samme hver dag, da ensformigheden giver tryghed. Du må forsøge dig frem, hvad der passer bedst til Thilde.
Du skal naturligvis sørge for, at det du tilbyder hende at spise, er sundt og i orden, således at hun ikke fyldes med saftevand og kager. Men hun må meget gerne få julemaden nu, hvor det er aktuelt og du skal lade hende smage alt det hun viser den mindste interesse for. Hvis I skal til familien i julen, så lad også bedstemor eller en anden forsøge med skemaden. Nogle gange lykkes det at få barnet til at spise, når situationen ændrer sig, når en anden kommer til. Ikke fordi at forældrene behøver at gøre noget galt, men mere fordi situationen så bare er anderledes.
Hendes mælkeindtag på flaske skal naturligvis også holdes på et minimum, så hun ikke drikker så meget mælk at det tager pladsen op for maden. 400ml mme er det hun har behov for, for at få dækket sit jernbehov og det sikrer samtidig plads nok til anden mad.
I forhold til hendes alder, så er det helt normalt med urolige nætter, ekstra behov for tryghed, nærhed, drømme om natten og motorisk uro som du skriver og I må prøve at være der for hende, så meget som muligt. Jeg synes det er vigtigt at I generelt tager udgangspunkt I hvordan Thilde har det nu og søger at støtte hende bedst muligt der og det gælder både hvad angår mad, søvn, udvikling. Det er vigtigere end at tænke på fremtidens madvaner, søvnvaner osv. Fremtiden må bringe det den gør.
Det er rigtig godt at I har en sundhedsplejerske som I er glade for og det er vigtigt at I holder hinanden fast i at Thilde udvikler sig fint, trods det at hun ikke indtager store mængder mad.
Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre og giver jer lidt ro indtil I skal til børnelæge. Rigtig god jul til jer alle 3:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske