Svar: Skemad - 3. måltid?
10. december 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Jannie
De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen passende kunne begynde med 3 måltid skemad, når de er begyndt som din datter. Det vil her være rigtig fint at give skemaden om morgenen eller om formiddagen og så give f.eks. havregrød eller øllebrød, så disse grødtyper også introduceres.
Samtidig er det godt at følge en tommelfingerregel der hedder max 2 af dagens måltider bør være grød, resten grøntsagsmos og dette princip følger med, når barnet i 7 måneders alderen øges til 4 skemåltider dagligt.
En plan for dagen med 3 måltider skemad kunne se således ud:
Tidlig morgen: Amning
Morgen: Havregrød evt. med frugtmos, vand af kop
Formiddag: Ammes og puttes til lur
Frokost: Øllebrød eller grøntsagsmos og fra 6 måneders alderen begynde med lidt kogt kød eller fisk. Vand af kop
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Amning (og det er her det 4 skemåltid kommer ind, når hun bliver 7 måneder)
Powernapper evt. Ofte forsvinder denne lur i 6-7 måneders alderen.
Aften: Grøntsagsmos og begynde med lidt kød eller fisk i mosen. Evt. lidt frugtmos til dessert, det kommer an på, hvad der ellers er givet i løbet af dagen. Vand af kop
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes
Nat: sover fra ca 24-06 uden bryst i 6-7 måneders alderen.
Det vil være rigtig godt, hvis du forsøger at lave grøntsagsmos uden kartoffel. Det kunne godt lyde som om at din pige ikke bryder sig om kartoffelmos og at du derfor vil have mere held med at lave mos uden det. Du kan lave mos af alle andre grøntsager: gulerod, blomkål, broccoli, squash og fra 6 måneders alderen også porrer, selleri, spinat, pastinak, persillerod, skorzonerødder, bønner, savojkål, grønkål osv. osv. Vær opmærksom på selleri, fennikel, spinat og rødbede som indeholder nitrat og derfor kun må udgøre 1/10 af portionen.
Vær også opmærksom på at i hjemmelavet mos og grød skal tilsættes en tsk fedtstof og med hensyn til den industrielle mad, så må du også gerne give dette. Det er fint at du gerne laver maden selv, men kniber det en dag eller hvis I skal have noget din datter ikke kan få mos af, så vil det være fint at du giver grøntsagmos købt på glas. Det kan også være udmærket at få idéer til mad, ved at kigge på, hvad du kan købe af industriel børnemad.
Det er helt okay, hvis hun i øjeblikket har behov for lidt flere lure og således powernapper lidt. Det gør ikke noget. I takt med at hun begynder at spise mere skemad, så får I sandsynligvis en lidt anden rytme for dagen og hendes søvnmønster vil der også ændre sig, sådan sker det løbende.
Hvorvidt din datter kan sidde i høj stol afhænger af hvor stærk hun er i ryggen. De fleste børn er stærke nok, når de er 6 måneder gamle - nogen lidt før, andre lidt senere. Prøv at sætte hende i stolen og se hvordan hun sidder. Hvis hun falder sammen og runder helt i ryggen så er hun ikke parat. Men hvis hun er i stand til at sidde nogenlunde ret, så er det rigtig fint at du sætter hende i høj stol, når hun skal have mad.
Husk at hun skal have jerntilskud fra 6 måneders alderen.
Håber jeg kom igennem dine spørgsmål, rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske