Svar: Eget værelse
10. december 2007
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Der fines ikke nogle faste regler for, hvornår børn kan flyttes ind på eget værelse. Nogle har deres seng stående i soveværelset i årevis, andre ligger i smørhul gennem flere år - det afhænger helt af, hvordan man har det bedst som familie.
Før hen i tiden, da man boede i små huse og lejligheder var det naturligt at man sov i samme rum. Der var simpelthen ikke værelser nok til alle og det fungerede jo ofte fint nok. At vi i dag har værelser til alle børn, køkkenalrum, måske flere stuer osv. er jo dejligt, men det betyder ikke at vi ikke stadig kan have behov for at sove sammen:o)
Det er rigtigt at jeres dreng omkring 18 måneders alderen kan komme ind i en periode, hvor han vil drømme mere og få lidt mareridtagtige opvågninger om natten og at det derfor kan være svært at flytte ham ud af soveværelset lige netop på det tidspunkt. Men det kan jo også være at det ikke sker for ham.
Det kan også være at han selv på et tidspunkt kommer og siger at han gerne vil sove på sit værelse, fordi han bliver så stor at han oplever at andre børn gør det... det kan også være at han får en søster eller bror og at tingene af den grund så pludselig ændrer sig, behovet bliver et andet. Der kan ske så meget. Lige nu er det helt okay at han sover hos jer, hvis I har det godt med det og så må I tage tingene som de kommer:o)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul til jer alle 3:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske