Svar: Får min søn mælk nok?
10. december 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Pernille
Hvis du ammede, så ville du ikke vide, hvor meget mælk din dreng fik hos dig og måske han så ville tage ca det samme; men når man giver flaske, så ved man jo meget mere præcist hvad barnet indtager og ser man på det sådan generelt, så lyder det som om at din dreng ligger lidt i underkanten. Jeg synes det ville være rigtig godt, hvis du kunne få en flaske på 200ml mere i ham.
Når det er sagt, så er det dog vigtigst at du ser på hvordan han trives, han skal tage på i vægt, han skal have gode våde bleer, hans urin skal være klar og må ikke virke koncentreret. Han skal være glad og tilfreds og udvikle sig i fin og god retning.
Derudover så lyder det jo som om at han er rigtig glad for grød og du tilbyder ham dette 3 gange dagligt. Det vil være godt, hvis du begyndte med lidt grøntsagsmos den ene gang, som du også selv nævner, da det er med til at holde maven i gang og da det også giver ham flere smagsoplevelser, indtag af forskellige næringsstoffer osv. Han får således også næring den vej.
Du skriver at han har kvalme om morgenen... Det er okay, hvis du ikke kan få ham til at tage flasken om morgenen, men jeg tænker at det vil være et forsøg værd - hvor lang tid siden er det du har forsøgt. Jeg tænker at en flaske tidlig morgen inden han vågner helt op kunne være en god idé, det kunne f.eks. være omkring kl. 06.
Jeg foreslår altså at du forsøger om du på en eller anden måde kan få en flaske mere i ham. Går det ikke, så må du lade være og så stole på at han selv er i stand til at regulere og tage sit behov. Du skal naturligvis blive ved med at se på, hvordan han trives, men han ligger lige i underkanten, når han kun er 4½ måned gammel. Jeg synes som udgangspunkt ikke han skal have under 750ml mme dagligt, så kan det være bedre at fjerne det ene måltid grød og så give ham den ekstra mælk, han skal nemlig stadig have mere mælk end han får skemad...
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o) God jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske