Svar: Autostole - hvornår må man sætte barnet fremadvendt?
11. december 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Gitte
Det er godt at høre at din dreng ikke havde fået en svampeinfektion, men ærgeligt at du nu også er smittet... Godt at det ikke kommer lige i juledagene:o)
Når børn vokser ud af deres babystol, så skal de sidde i en barnestol og den kan placeres både bagudvendt eller fremadvendt på bilens for- eller bagsæde.
Rådet for større færdselssikkerhed anbefaler at man placerer stolen bagudvendt, så længe længe det er muligt (i praksis op til ca. 3 år), fordi det giver den bedste beskyttelse. I trafikulykker er risikoen for dødelige skader på hals og nakke langt mindre, når barnet sidder med ryggen til kørselsretningen.
Af sikkerhedsmæssige årsager vil det altså være optimalt at sætte ham i en bagudvendt stol, evt. på forsædet, når I kører alene, så han kan se jer og måske derfor bedre accepterer det. Køre I flere i bilen, så vil en voksen jo sidde bag ved hos ham og holde ham lidt med selskab. Sidder ham bagudvendt på forsædet skal I huske at koble airbag fra.
Rent lovmæssigt er det dog sådan at børn kan sidde både fremadvendt og bagudvendt, det kræves 'bare' at barnet er spændt fast i det rigtige udstyr.
Jeg vil lige nævne at man kan købe en bamse med et spejl, som er beregnet til at sætte op på nakkestøtten på bagsædet. Spejlet givet mulighed for at man har kontakt med sit barn under kørslen...
I kan læse mere på www.sikkertrafik.dk
Rigtig god jul og god bedring:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske