Brev:
Seperationsfasen eller ændring af døgnrytme?
11. december 2007
Alder:
7 mdr.
Seperationsfasen eller ændring af døgnrytme?
Hej Helen!
Så har vi endnu et spørgsmål... :-) Vores dejlige søn, er nu blevet 7 mdr. I lang tid har det gået rigtig godt med at sove- vi snakker flere måneder! Men hvilken kovending, der er blevet taget den sidste uges tid! Han græder helt vildt når han skal sove til formiddag og middag...
Han bliver putter omkring 8.30-9.00 - han er super træt, og han når ikke at græde særlig lang tid før han sover, måske 2 min. Han vågner igen efter ½ time, hvor han igen græder... denne gang helt utrøstelig! Han er stadig træt, men jeg kan sjældent få ham til at sove igen! Han kommer ud igen omkring 13-13.30- Det samme gentager sig, denne gang er han dog ked af det i længere tid. Han vågner igen efter ½ time, hvor han er ked af det- hvis jeg får ham til at sove igen vågner han ca. hvert kvarter, hvor han græder! Og han græder virkelig... jeg tænker nogen gange, at vores naboer må tænke sit!
Jeg prøver at gå ture med ham, hvor han starter med at sidde- det går fint, men hver gang jeg stiller barnevognen vågner han- og græder! Og jeg synes ikke rigtig jeg vil gå 3-4 timer i løbet af dagen:-) Jeg har også prøvet efter han var faldet i søvn, at stå ude ved ham for, at se tegnene på når han vågner! Jeg havde håbet, at vuggen med barnevognen kunne undgå han var vågnet! Der er ingen tegn... han vågner simpelthen med et skrig- som han har fået et chok!
Om aftenen kommer han i seng ved 19-20 tiden... også her er han begyndt at græde... Vi kan godt gå, hvor han ligger og "pjatter"- ruller rundt, tager strømper af, banker ned i sengen osv:-) hidtil er han faldet i søvn i disse akter, men ikke mere. Efter ca. 5 min. begynder han at græde! Vi tager ham op, trøster ham (her er det kun mor der dur) når vi lægger ham begynder han at græde med det samme. Vi gentager førnævnte! Nogen gange kan han falde i søvn ved, at jeg holder i hånd på hans bryst, andre gange falder han i søvn i mine arme! Han sover hele aftenen og natten. Han vågner igen ca. 6!
Han kryber på maven, og det går stærkt... han kan følge med min venindes datter på 11 mdr som kravler! Han ligger/sidder ikke stille ret længe af gangen. Selv når han spiser kører ben eller arme konstant- han spiser rigtig godt ved alle hans måltider! Jeg prøver så vidt muligt at stimulere ham i løbet af dagen, sanglege, babysvømning, osv. Jeg prøver også på, at finde rolige stunder "nussetid" men det er sjældent han giver det mere:-) Hvis han er rigtig træt, så er det ok!
Jeg forsøger at geare ned, inden han skal sove... men som du sikkert fornemmer er det lidt svært! Jeg håber som altid på gode råd...