Svar: Seperationsfasen eller ændring af døgnrytme?
11. december 2007
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Min umiddelbare tanke, når jeg læser dit brev er, at din dreng må have ondt - og det mest sandsynlige er at han har ondt i ørerne. Det at han vågner efter kort lur og græder når han ligger ned, tyder på smerter i ørerne.
Det er dog misvisende at han så alligevel præsterer at sove om natten og derfor tænker jeg at det jo også kan handle om hans udvikling, begyndende separationsfase osv. Han bevæger sig jo nu rigtig godt omkring og det lyder som om at han er godt med motorisk og netop i den alder, hvor børn begynder at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd, sker der rigtig meget med søvnen.
Mentalt handler det om at han nu oplever mere og har flere indtryk der skal bearbejdes. Han har stadig rigtig meget behov for at se jer for at vide at I ikke har forladt ham, det er lidt som 'ude af øje, ude af sind' og han forstår simpelthen ikke at I er lige inde ved siden af.
Fysisk handler det om hans motoriske udvikling som naturligt giver en fysisk uro, kroppen har rigtig svært ved at slappe af og han øver sig både i søvne og når han er vågen. Det er altså som om at kroppen aldrig rigtig hviler helt.
Der er altså noget helt naturligt i det i oplever og det hænger fint sammen med hans alder og måden du beskriver ham på:o)
Derudover så tænker jeg at du måske skal se lidt på tiderne for søvn om dagen og prøve at vurdere om din dreng endten ikke er træt nok eller overtræt, når han bliver puttet.
Du skriver at han bliver puttet formiddagslur omkring 8.30-9.00 og at han der er meget træt.. hvad tid står I op? Det har naturligvis noget at sige. Jeg tænker dog at mange børn i hans alder, godt vil kunne sove en lidt senere formiddagslur, f.eks. først sove kl. 9.30-10.
Det samme omkring middagsluren. Her fortæller du at han sover 13-13.30 og jeg tænker derfor at der går rigtig mange timer imellem hans formiddagslur og hans middagslur. Hvis han sover så tidlig formiddagslur, så har han måske behov for at blive puttet tidligere til middagslur eller faktisk bedre, at du putter ham senere til formiddagsluren og forsøger at bibeholde tidspunktet for middagsluren.
Det lyder rigtig fint det du i øvrigt gør, måden at berolige ham på med hånden på brystkassen, tage ham op, når han græder og viser behov for det og atter forsøge at gøre ham tryg til at sove. Mit råd til dig idag er derfor at blive ved med at være lige så kærlig, prøve at vurdere om der er tale om smerter, evt. få lægen til at se på ham og i givet fald drøfte muligheden for smertestillende. Og så synes jeg det vil være relevant at se på tidspunkterne for søvn om dagen, om du skal forsøge at putte ham lidt anderledes end nu.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske