Svar: Overgangsmad - 6 mdr.
11. december 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Dorthe
Jeg synes altid at det er en god idé at starte med lidt grød og i første omgang vil jeg foreslå dig at forsøge med lidt risgrød eller måske lidt hirsegrød, suppleret med lidt frugtmos af endten pære eller æble. Du kan lave grøden selv, eller du kan købe industrielgrød og frugtmos på glas.
Start med 4-5 tsk en gang om dagen og giv din datter det samme 3-4 dage i træk, så hun vender sig til smagen og kun skal koncentrere sig om at spise med en ske. Vælg en ske af plast eller silikone som er blødere end metal. Giv hende gerne vand af kop, vællingen kan du springe over - hun behøver ikke vælling af kop, det er bedre hun starter ud med rigtig grød.
Når hun begynder at kunne spise lidt flere skefulde (spiser måske ½ dl. eller lidt mere) og ligesom har fanget teknikken, så vil det være rigtig godt, hvis du kunne begynde at give hende grøntsagsmos også. Det kan hun så få om aftenen og her kan du starte med mos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash og bland i variation, så du finder ud af hvad hun kan lide. Igen tilbyde vand af kop.
Det er bedre at hun spiser 1/2-3/4 dl 2 gange dagligt end 1½ dl. en gang dagligt. Når hun begynder på grøntsagsmosen og dette er nyt for hende, så bibeholder du den samme grød om dagen. Men når grøntsagsmosen er noget hun kender lidt til, så begynder du at variere hendes tilbud om grød og begynder at give hende flere forskellige grødtyper, så hun stille og roligt også lære at spise f.eks. havregrød. Men lige nu, så går du stille og roligt fremad.
En plan for dagen med 2 måltider skemad kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, boghvede, evt, med lidt frugtmos på, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes
Powernapper evt ½ times tid
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli og squash til at begynde med, tilbydes vand af kop. Kan efterfølgende sidde med ved bordet og få en brødskorpe, agurkestænker eller lignende i hånden.
Ammes evt efter aftensmaden
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20. Putte tidspunktet afhænger af hvorvidt hun er begyndt at springe den sene eftermiddagslur over. Hvis hun stadig har behov for den, så har hun ikke behov for at blive puttet helt så tidligt om aftenen...
Sen aften 23-24: Ammes igen inden midnat i håb om at hun så kan sove de 6 timer til næste morgen tidlig.
Hvis du ønsker at give hende vælling, så vil det være godt at gøre det inden sengetid. Endten inden du putter hende til natten eller også inden midnat og det skal i givet fald gives på flaske. Modermælkserstatning eller vælling vil ofte mætte lidt mere end modermælk og er derfor godt at give inden sengetid.
Tænder kan godt give urolig søvn. Det er lige de 1-2 dage, hvor den bryder igennem, ellers burde hun ikke være så generet af det. Forkølelser og problemer med ørerne kan også give afbrudt søvn og gråd, når barnet lægges ned eller har ligget ned lidt.
Hvis hun har ondt for tænder, så er det netop rigtig godt at give hende en brødskorpe eller et stykke agurk. Skær evt. midten af agurken ud og sæt så derefter agurkestykket på hendes tommelfinger, så er det lettere for hende at holde fast:o)
Fortsat held og lykke og god fornøjelse med skemaden. Rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske