Brev:
Mad og jerntilskud?
11. december 2007
Alder:
7 mdr.
Mad og jerntilskud?
Hej igen Helen!
Endnu en gang tak for en rigtig god brevkasse med mange brugbare råd og vejledninger.
Men jeg er endnu engang kommet lidt ud i en blindgyde...
Mathilde på 7 1/2 mdr. var kommet rigtig godt på plads med kosten, men er det er nu gået lidt skævt.
Tidligere spiste hun:
amning tidlig morgen,
Havregrød til morgenmad,
kort amning inden putning til formiddagslur,
øllebrød eller hirsegrød til middagsmad,
kortamning inden putning igen, rugbrødshapser og små frugtstykker til eftermiddag,
og kartoffelmos med forskellig grøntsager i til aften
ammining til putning til natten
...men nu i løbet af en lille uge er indtaget blevet mindre og mindre og nu pure afviser hun alt hvad der kommer på en ske! Hun spiser nu kun rugbrød og bolle "indmad" og bløde frugt og grøntsags bidder, morgen, middag og aften! Alt hvad der kommer på en ske afvises blankt, men kan det trilles til kugler og serveres mellem to fingre vil hun gerne smage på det. Det virker som om hun er meget interesseret i at tykke og gumle på maden.
Jeg synes ikke i det store hele at hun spiser ret meget og er bange for at jeg ikke kan give hende nok når hun ikke vil have noget grød.
Til nogle måltider afviser hun helt, andre gange spiser hun godt. Hun drikker babymælk af kop til alle måltider og drikker her omkring 50-80 ml pr gang.
Hvad kan jeg gøre for at få hende til at spise mere og hvad skal jeg give hende?
Hun er ellers en meget stærk lille pige på ca. 9 kg som altid er glad og i super godt humør. Hun er meget aktiv fysisk, hun har kravlet i en måned og er lige begyndt at rejse sig ved al ting (hvilket giver en hel del knubs ;o)) Hun har 2 tænder i undermunden, og er begyndt at savle lidt og gnubbe gummer igen så muligvis er der flere på vej.
Hun sover en anelse dårligere end tidligere og vågner 3-4 gange for at få sutten eller blive puttet med dynen igen. (hun spiser ikke om natten)
Et lille tillægsspørgsmål vedr. jerntilskud, kan jeg på nogen måde komme uden om at give hende de skrækkeligedråber? De smager hæsligt, og jeg ved af bitter erfaring at den metaliske eftersmag varer i mange timer. Jeg kan ikke forstille mig at dårlig smag i munden giver mere lyst til at spise.
Hun får jo mme til måltiderne, men hun når knap op på 400 ml, men jeg ammer hende jo også... Kan man få tbl man kan knuse i stedet?
Med håb om et lige så brugbart svar som de tidligere ;o]
Knus Wenche og Mathilde