Svar: Mad og jerntilskud?
11. december 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Wenche
Det lyder som om at Mathilde er rigtig godt med motorisk, der er godt gang i hende og det lyder som om at hun er meget parat til at få mere familiemad.
Hun er endnu for lille til at kunne spise med en ske selv, så fingrene er det bedste. Jeg synes dog også at det er et forsøg værd at give hende en gaffel, du skal naturligvis hjælpe hende lidt på vej, men jeg har faktisk set enkelte børn i 7 måneders alderen meste det at spise med gaffel. Det kan gøre det lidt sjovere end skeen og lige give skeen en pause, så kan I få skemaden indført igen i løbet af en lille uges tid:o)
Planen for dagen ser rigtig fin ud og indtil hun atter finder interesse for skemaden, så må du forsøge at give hende mere mad i stykker. For at få hende fyldt lidt ekstra op, så kan det være en god idé at du giver hende ris og pasta med lidt sovs. Hvis du f.eks. laver en gang boller i karry, pasta bolognese eller kartoffelmos og millionbøf, så må hun gerne få det. Prøv derfor at gøre maden interessant ved at finde noget som hun kan få moset på en gaffel og noget som smager af noget og det hun ser I andre spiser.
Du fortæller at hun drikker babymælk af kop til hvert måltid og jeg tænker at du også skal passe på ikke at give hende for meget mælk, da det tager pladsen op for maden og lysten til at spise. Det er fint at bruge mme i grød og du kan også give hende det af kop en gang imellem, men som udgangspunkt skal hun drikke vand til sin mad. Du ammer hende jo også og derfor får hun fint sit mælkebehov dækket. Normalt vil 4 amninger i 7 måneders alderen være nok til at dække mælkebehovet.
Jeg vil derfor anbefale dig at du skruer lidt ned for indtaget af modermælk, så hun ikke får det til hvert måltid og i stedet giver hende vand at drikke. Derudover vil jeg anbefale dig at du giver hende Babyfer jerntilskud. Det er et smagsneutralt pulver, som købes i små portioner, der drysses på maden. Det smager ikke dårligt som jerndråberne. Jeg vil anbefale dig at du drysser det på en lille portion frugtmos, da frugten fremmer optagelsen og samtidig er sød og lidt lækker at få. Babyfer købes på apoteket og det er Medic Team, der producerer det.
En plan for dagen til et barn i 7-8 måneders alderen kunne se således ud (og her har jeg taget hensyn til at hun er så god til at tygge som hun er):
Tidlig morgen: Amning
Morgen: Havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, vand af kop
Formiddag: ½ bolle at gnave i, frugt i stykker, evt. lidt frugtmos, vand af kop
Kan evt. tilbydes amning inden formiddagslur
Frokost: Bondebrød med forskelligt smørbart pålæg og ved siden af grøntsagsmos med fisk, kød eller fjerkræ. Nogle gange hjælper det i en overgang at gå over til de industrielle produkter, hvor man får grøntsagsmos med kød og fisk på glas. Det kan også bruges som pålæg på brød eller gives ved siden af. Vand af kop.
Kan evt. tilbydes amning inden middagslur
Eftermiddag: Grød af en eller anden slags, evt. med lidt frugtmos på, frisk frugt ved siden af. Vand af kop. Og hvis hun slet ikke vil grøden i øjeblikket, så giv hende her en bolle og lidt frugt i stedet.
Kan tilbydes amning om eftermiddagen alt efter hvad hun har spist og drukket hos dig tidligere på dagen.
Aften: Mere og mere familiemad, ris, pasta, sovs, kød, fisk, brødstykker til hånden osv. Vand af kop. Gør det, at du moser f.eks. kartoffel med sovs og giver indmaden af en frikadelle i stykker ved siden af. Altså så du tænker at hun både skal have noget som er moset og noget som er i små stykker og så hele tiden medtænke at maden skal have smag.
Ammes eller får mme inden sengetid
Sen aften/midnat ammes igen inden du selv går i seng.
Som sagt er 4 amninger normalt nok til at sikre hendes mælkeindtag. Du må forsøge at se, hvad der passer bedst. For nogle børn er det stadig nødvendigt med en lille ammetår inden lurene, men andre begynder at kunne springe dette over og således nøjes med amning tidlig morgen, eftermiddag, aften og sen aften. Atter andre vil faktisk via hyppigere amning i løbet af dagen kunne springe den sene aften amning over... det er dog erfaringsmæssigt de færreste i 7 måneders alderen:o)
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god hul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske