Svar: Grød - hvor meget og hvor hurtigt?
12. december 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Heidi
Selvom det er hårdt, så lyder det som en god beslutning at du er begyndt at give din datter mere modermælkserstatning og at du ikke tager kampen med hende ved brystet. Det er psykisk meget hårdt, når barnet afviser brystet - man kan godt klare det i en periode, men sker det gentagende gange, så er det svært at holde til - især når hun så ikke tager nok på og man er bekymret for det. Det er dog meget vigtigt altid at holde fast i at det er brystet og dermed maden, at barnet afviser og ikke mor. Ligesom hun afviser flasken en gang imellem og sådan må det så være.
Det er rigtig dejligt at hun er så glad for skemaden og godt at I kom igang med det. Brug modermælkserstatning når du laver skemaden til hende, så hun på den måde får lidt ekstra næring. Du kan, som situationen er hos jer, med fordel nogle gange vælge at bruge modermælkserstatning også til de industrielle produkter, så du i stedet for vand, putter grødpulveret i opvarmet erstatning.
Nogle børn er utroligt gode til at spise med ske og kan spise ret store mængder meget hurtigt. Det er dog vigtigt at hendes mave også stadig når at følge med og derfor skal du stadig tage det stille og roligt og øge hendes indtag hen over nogle dage. Hvis hun allerede nu er oppe på 3/4 dl. grød, så må du gerne begynde at give hende 2 gange dagligt. Det er bedre at give hende 3/4 dl. grød og følge efter med flaske eller bryst og gøre det 2 gange dagligt, end at give hende 1½ dl. grød på en gang og så kun 1 gang dagligt.
Jeg plejer på samme måde at anbefale, at når barnet begynder at kunne spise 1-1½ dl. grød, så vil det være godt at øge til 3 gange dagligt - igen er det bedre at spise 1 dl. 3 gange dagligt end 1½ dl. 2 gange dagligt. Når du når op på at give mere end 2 måltider skemad om dagen, så skal du igang med grøntsagsmosen og dette vil måske passe omkring 5 måneders alderen. Grød bør max udgøre 2 af dagens måltider.
For at holde hendes mave igang, så vil det være rigtig godt, at du giver hende vand at drikke sammen med grøden. Derudover vli det være rigtig godt, hvis du giver hende lidt varieret frugtmos på grøden. Du kan lave frugtmos selv eller du kan købe det på glas. Det er vigtigt at hun får kogt frugtmos og ikke frisk frugtmos, så længe hun er under 6 måneder. Sveskemos har f.eks. god effekt på maven, men også mos af æble, pære og forskellige bær kan være rigtig godt. Banan kan derimod godt virke forstoppende.
Med hensyn til modermælkserstatning, så får du hende aldrig til at tage 1000ml - det kan du ligeså godt opgive og det er slet ikke interessant! Det er rigtig godt, hvis du kan få hende til at tage 400ml mme, så er hun dækket ind med jern og vitaminer, men kan du få hende til at tage mere, så er det naturligvis også godt... Modsat, hvis du ikke kan det, så er det via grøden og ellers tænker jeg at hun jo ud over de ca 500ml på flaske jo stadig får bryst om natten. Det lyder altså ikke så tosset. Reelt ved du jo ikke hvad hun spiser hos dig og når hun op på 750ml mælk i døgnet (hvilket måske godt kunne være realistisk hos jer), så synes jeg faktisk det er flot og mere kan du ikke forvente af hende:o)
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: Amning
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Grød af ris, majs, hirse, evt. lavet med mme og ovenpå lidt varieret frugtmos. Hun må gerne spise 1/2-3/4 dl. Vand af kop
Flaske eller amning og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske eller amning
Aften: Grød eller en blid overgang til grøntsagsmos kan være at give hende f.eks. risgrød med gulerodsmos. Igen må hun gerne spise 1/2-3/4 dl. og hun skal have vand af kop
Flaske eller amning og puttes til natten
Sen aften inden du selv går i seng: Flaske eller amning. Flaske kan evt. gives af far, så du også får sovet lidt... jeres datter kan spise den i søvne og det kan sikre dig lidt sammenhængende nattesøvn
Nat: Evt. amning
Som du kan se her, så rummer denne plan 6 amninger/flaske og to måltider skemad og det bedste du kan gøre, er at tilbyde hende og så må du tro på at hun tager, hvad hun kan rumme. Det kan godt være at det kun er 50ml nogle gange og andre gange så 150 og så må det være sådan. Nu får hun både mme, modermælk og skemad, så hun lider ikke nød:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul - det skal nok gå alt sammen, I lyder til at være på rette vej. Knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske