Svar: Mave tarm infektion?
12. december 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Sinne
Det er rigtigt at grøn afføring godt kan hænge sammen med en mavetarm infektion, umiddelbart tænker jeg dog at det ikke er det, det handler om hos jer, men mere at Isolde jo får modermælkserstatning, som indeholder jern. Jern kan som bekendt farve afføring og hos voksne bliver afføringen ofte mørkfarvet, sorg. Hos små børn er det helt normalt at afføring er grønlig, når de får jernberinget modermælkserstatning.
Kamillete kan også "farve" afføringen grøn og kan også give lidt græslignende fnuller i bleen...
Hvis jeres datters mave umiddelbart fungerer rigtig godt med blandingen af Nan og Allomin og det kun er farven som generer jer, så synes jeg I skal bibeholde denne blanding. Ellers kan I overveje om I skulle gå over til kun at bruge erstatning fra samme producent. Der er jo lidt forskel på produkter fra producent til producent og I giver Nan fra Nestle og Allomin fra Beauvais. Nogle gange hjælper det at holde sig til en slags..
Det vil sige at I kan give Nan H.A. i stedet for grøn allomin eller skifte helt over til Nan H.A. og give dette i stedet for den almindelige Nan og Allomin. Eller I kan vælge at give Blå Allomin 1 sammen med den Grønne Allomin.
- igen, hvis I ikke oplever problemer med erstatningerne eller jeres datter mave-tarm-funktion ud over farven, så behøver I ikke ændre noget.
Hvis der er tale om en mave-tarm-infektion, så vil jeres datter normalt også have andre symptomer - være sløv, have smerter, være forkølet og generelt virke utilpas. Ofte vil børn også få feber, men det kan være svært at konstatere på så lille et barn, der jo har et lidt umodent temperatur reguleringscenter - I ville dog ikke være i tvivl om at hun havde det dårligt:o)
Fortsat held og lykke og rigtig god jul til jer alle 3:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske