Svar: Bio-strath og urtemix?
12. december 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Helle
Biostrath og andre Urte-mix hører til det man kalder kosttilskud og omkring dette skriver Sundhedsstyrelsen:
"Kosttilskud er uegnede og unødvendige for børn under 1 år... Kosttilskud må ikke markedsføres som havende en forebyggende eller helbredende virkning. Det er således i strid med fødevarelovgivningen, hvis producenterne hævder, at man kan forebygge eller helbrede sygdomme med et kosttilskud." (citat, sst. anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005)
Jeg kan derfor ikke anbefale at du begynder at give William nogle af disse ting og hvorvidt det vil have effekt er tilsyneladende tvivlsomt... :o)
Du skal naturligvis sørge for at han fortsat får sin jern og sine vitaminer. Du kan overveje om du vil gå over til ACD-dråber i stedet for kun D-dråber. Hvorvidt det er nødvendigt afhænger også at hvordan han spiser. Hvis han er godt igang med familiemaden og spiser mange forskellige fødevarer, så bliver han jo også dækket ind via kosten, men hvis han spiser sparsomt, er begyndt at lukke munden for tingene og ikke har lyst til at smage nye og anderledes fødevarer, så kan du overveje om du skulle give ham lidt ekstra vitaminer som dråber...
Håber du hermed er hjulpet lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o) Rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske