Svar: Kan det være en ide at vække hende omkring kl. 24.00 og give hende en flaske?
12. december 2007
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Hvor er det dejligt at høre at det er gået så godt med start på arbejde igen, selvom det er hårdt - jeg ved det, tro mig!
Du skal være sikker på at din datter frem mod 12 måneders alderen får mindst 400ml mme dagligt, men får hun det, så er hun dækket ind med hensyn til jern osv.
Derudover kan hun så få sødmælk i grøden (eller du kan vælge at bibeholde mme i grøden, så du er sikker på at hun får nok) og du kan også tilbyde hende en portion tykmælk eller lignende om eftermiddagen. Ost til maden, sovs osv. tæller også med i mælkeindtaget og nu hvor hun er 9 måneder gammel må komælk godt udgøre en større del af hendes indtag.
Jeg synes derfor det lyder tiltalende at lade hende forsøge at springe den sene aftenflaske over og så se om ikke hun helt begynder at kunne undvære den:o)
En plan for dagen til et barn i 9-10 måneders alderen kan se således ud:
Morgen: Grød, evt. med lidt frugtmos, Mælk af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frugt i stykker. Vand af kop, evt. lidt juice.
Sover herefter formiddagslur
Frokost: Rugbrødshapsere, tilbehør af forskellig frugt og grønt som kogte ærter, majs, gulerod. Må meget gerne få rester af aftensmaden som frikadelle, kylling, kogte pastaskruer, vand af kop
Sover her sin middagslur og får en flaske at sove på. Det fungerer jo rigtig godt.
Eftermiddag: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, banan, frugtmos eller lignende. ½ bolle med smør, lidt ost i stænger, Vand af kop
Aften: Familiens mad, grøntsager, kød, fisk, ris, pasta, sovs. Mos kartofler, ris osv. med sovs og giv så stykker af frikadelle og lignende ved siden af. Mælk af kop. Frugtgrød med mælk til dessert.
Puttes til natten med en flaske
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre og giver lidt idé om hvordan en dag kan se ud nu:o)
Ha en rigtig god jul, - jeg håber du har mulighed for at være hjemme juleaften og ikke skal tage aftenvagten der...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske