Svar: Afføring og Jern
12. december 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Karin og Anna
Med hensyn til jern, så skal Anna have mindst 400ml mme dagligt indtil 12 måneders alderen og får hun ikke det, så skal hun have fuld dosis jern ved siden af. Du skal altså ikke halvere dosis, men bruge et helt brev også selvom hun har fået 350ml mme.
Når børn har løs mave, så kan det være en god idé at se på kosten. Det er fint at du skriver, at hun ikke får kerner, for det er en af tingene, men hun skal stadig også have kogte grøntsager f.eks. og skal ikke spise for meget råt... Hun skal heller ikke have for meget frugt, og sådan noget som mandariner kan godt give tynd mave... det er jo årstiden for dette.
Det er en rigtig god idé at fokusere på at give hende brød, - det kan være hjemmebagte boller, men også ris, pasta og kartofler kan være godt. Jeg går normalt ikke ind for mariekiks men til børn med tynd mave, kan det faktisk være udmærket... ellers er tykmælk eller A38 med moset banan eller revet æble også godt og du kan også overveje om du skal koge hendes drikkevand i en periode, så maven lige skånes lidt ekstra. Hvis du ikke koger vand til erstatningen, så vil det ligeledes være godt at gøre det indtil maven atter er i orden.
At hun spytter maden ud hænger sandsynligvis sammen med hendes alder. Hun bliver lagt mere selektiv nu og samtidig også mere og mere selvstændig og bevidst. Det at lukke munden sammen skaber jo hurtigt en reaktion hos dig og hun kan hurtigt lære at det er sådan hun får den fulde opmærksomhed ved middagsbordet. Derfor er det vigtigt at du forsøger at tage det så stille og roligt som muligt og ikke gør noget stort nummer ud af det. Prøv at give hende en tallerken med lidt forskellige valgmuligheder og så lad hende gå igang.
Jeg synes forøvrigt at Anna har haft problemer med den mave længe og jeg tænker i den forbindelse om du har talt med lægen om, hvorvidt hun måske kunne have lidt reaktioner på komælk? Har hun andre symptomer på allergi - f.eks. børneeksem? Jeg synes faktisk du skulle overveje at tale med lægen om det...
Gode boller kunne være havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Rigtig god fornøjelse og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske