Brev:
Kost og indtagelse heraf
12. december 2007
Alder:
10 mdr.
Kost og indtagelse heraf
Hej Helen
Vi skriver denne gang for at få lidt råd og vejledning omkring Noahs indtag af mad. Han er nu 10½ mdr. og vejer 9-9,5 kg. Han kravler, rejser og sætter sig og er vældig glad for at lege med de andre børn i dagplejen. Han trives og er en glad, tilfreds og nysgerrig lille dreng.
De sidste 2 mdr. har han spist meget forskelligt i og med han først fik tænder, dernæst blev ramt af forkølelse/halsbetændelse og måtte på 10 dages pencilinkur = næsten kun flaske, så startede han i dagpleje hvor han næsten ikke spiste de første 4 dage, derefter fik han omgangssyge med opkast/diarre og en gang mellemørebetændelse = pencilen og atter meget lille appetit. Nu er der så atter en tand på vej.
Han spiser stadig ikke rugbrød, så vi giver ham rester af aftensmaden til frokost. Men det virker som om han er blevet kræsen, og det han spiste før han blev syg, vil han ikke spise i dag. Færdigmad på glas glider altid nemt ned, men det er jeg ikke helt vild med - synes ikke rigtig han får det rigtige næring med denne mad.
Han har altid skullet have en ske i hånden og gerne en skål at røre i, når han spiser. Det får han stadig hjemme, men i dagplejen kan han undvære…. Lidt underligt synes vi. Det virker dog ikke rigtig længere, og han har aldrig været vild med at putte nyt mad i munden, så det med at spise med fingrene er han først begyndt på efter han startede i dagplejen.
Vi har også bedt dagplejen om at give ham noget mere mættende mad formiddag og eftermiddag, da han i starten vågnede om natten med ordene Ma Ma Ma, som han siger når han er sulten.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på hvad vi kan gøre anderledes. Det er ikke særlig hyggeligt at spise til aften for tiden, når alt bliver afvist og han begynder at græde af sult men ikke åbner munden…… det er jo lidt svært. Kan vi have givet ham for meget forskelligt mad. Vi spiser nemlig ikke just de gode gamle danske retter med sovs og kartofler. Måske vi skal til det.
Hans dag i dagplejen ser nogenlunde således ud:
05.45 150 ml. MME
7.30 Grød
Sover 1 time om først på formiddagen
Formiddag: frugt + tyndt knækbrød (hjemme mest riskiks m/jordnøddesmør + frugt)
Ca. 11.30 Frokost - rest fra aftensmad
Sover 2-2½ time om eftermiddagen
Eftermiddag ca. 15 - frugt og tyndt knækbrød, nogle gange grød alt efter hvad han har spist i løbet af dagen (hjemme også riskiks m/jordnøddesmør)
16.30 Lidt agurk/riskiks/frugt
17.45 Aftensmad
19.30 170-220 ml. MME
Han drikker vand til alle måltider og imellem - får kun mælk af flaske.
Vi ser frem til at høre din vurdering og atter få nogle brugbare råd. Tænker jeg måske har for meget fokus på maden - jeg vil bare så gerne at han får den rette næring og rigtig sammensat kost. Men måske er det for tidligt at tænke sådan, jeg vil bare gerne give ham nogle gode kostvaner.
Med venlig hilsen
Mette og Noah