Brev:
Lidt mere om den søvn
12. december 2007
Alder:
6 mdr.
Lidt mere om den søvn
Kære Helen,
jeg har tidligere skrevet til dig omkring søvnløse nætter med vores datter på 6½ mdr. Vi havde tjekket hendes ører hos lægen, men der var intet galt med dem.
Hun er imidlertid holdt op med at græde om natten, som om noget gør ondt. Jeg har forsøgt at følge din plan, og det går fint. Jeg synes, at hendes dag er meget struktureret. Den ser ca. sådan ud:
7.00/7.30: vågner og står op
8.00: morgenmad - havegrød
9.30: ammes og puttes til formiddagslur
11.30-12.00: vågner og ammes
12.45: frokost - grøntsagsmos evt. med lidt frugtmos bagefter
14.30: eftermiddagslur
16.00: vågner og ammes
17.30: aftensmad - grøntsagsmos eller havregrød igen med lidt frugt ovenpå
18.00: får flaske
20.00: puttes og vågner lidt efter for at få mad, men sover relativt hurtigt videre
Derefter begynder natten...
Jeg har ammet hende meget om natten og forsøgte som du foreslog at lægge hende i sin egen seng for at undgå amningen. I to nætter har vi lagt hende i egen seng, og fået hende til at sove der, uden at amme hende i søvn. Hvilket jo er godt nok, men problemet er, at hun vågner hvert 45. minut og til sidst på natten hvert 20. minut. Jeg siger scchh, aer hende, holder hende i hånden, og tager hende kun op, hvis hun virkelig græder. Ligeså snart hun holder op med at græde, lægger jeg hende ned. Men hun vågner igen 45 min. efter...
De sidste morgener har jeg måtte kapitulere og tage hende over i egen seng. Den første nat gik hun dog fem timer uden mad fra kl.23-04.30, så det var alligevel lidt af en sejr.
Jeg har prøvet at lade hende ligge længere, i tilfælde af at hun bare skulle brokke sig lidt for at gå over til den dybe søvn, men hun får vendt sig, ligger der og bliver sur. Jeg har fyldt hende op så meget jeg har kunnet hele dagen.
I de dage, hvor vi har forsøgt med egen seng og ikke ammes i søvn, har hun også sovet korte lure om dagen. Kan hun være utryg i tremmesengen? Da jeg lagde hende i hendes vugge i dag (naturesway) uden at vugge hende, faldt hun i søvn med det samme og sov tre timer. Det har hun ikke gjort i sin egen seng.
Er der noget, vi kan gøre? Eller er hun et sted, hvor vi bare skal give hende masser af tryghed? Der er hvidt ved hendes tand, så jeg tror snart, at den kommer frem.
Mange hilsener fra
Majbarn