Svar: Lidt mere om den søvn
12. december 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Majbarn
Jeg synes dit brev og din beskrivelse idag tyder på rigtigt fine og store fremskridt og du må forsøge at væbne dig lidt med tålmodighed, for ting tager tid. I er jo igang med at ændre de rutiner/vaner I har haft siden jeres datter var ganske lille, hun er hun blevet ½ år og nu skal der nyt til. Det kan man ikke bare ændre fra den ene dag til den anden:o)
Hun har stadig behov for nærhed og tryghed om natten og jeg synes det er en stor succes, hvis hun formår at sove mellem 3-5 timer. Jeg synes også det er helt okay, hvis du tager hende over i din seng hen på morgenstunden og hun så sover videre der, så I alle på den måde får mere sammenhængende søvn. Det er helt fint.
Det er rigtig fint, hvis du kan starte med at putte hende i vuggen, hvis hun er i stand til at sove et lidt længere stræk der. En tremmeseng kan godt virke stor og giver jo mere bevægelsesmulighed og måske den derfor er lidt utryg for hende. Du kan beklæde den med en sengerand eller lignende og se om det vil gøre nogen forskel. Hun må dog gerne trille omkring i sengen, hvis hun bedre finder roen på denne måde, sådan er der også børn der har det.
Netop i 6 måneders alderen får mange børn lagt sig i en akavet stilling og er ikke i stand til selv at blive puttet igen. Derfor må man som forældre nogle gange hjælpe barnet med at blive lagt i en god stilling og komme videre i søvnen. Det er en fase, som I skal igennem og i takt med at hun bliver bedre og bedre motorisk, så vil hun også selv kunne skifte stilling om natten.
Det er rigtig godt, at du forsøger at amme hende ekstra i løbet af dagen i øjeblikket, så hun også sover bedre. Samtidig er hun så opmærksom på verden og der sker så meget med hende, at amningen vil hjælpe hende til bedre at finde roen og det er helt okay. Det er jo om dagen vi taler, hvor om natten skal hun fortsat forsøge at sove uden for meget bryst.
Det lyder dog som om at I er rigtig godt på vej, så bibehold endlig de gode rutiner - det er helt super:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske