Svar: Gylp - 1 mdr.
13. december 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Louise
Tillykke med din lille datter:o)
Jeg går ud fra at du ammer og det lyder som om at du har rigtig fint med mælk. Det er rigtig dejligt og i princippet, skal du lade din datter spise hos dig, når hun viser behov for det.
Der kan være mange årsager til at børn gylper. Det kan godt handle om overflod, at du lige nu producerer lidt mere end hun har behov for og så kommer det overskydende op. Det kan også handle om at hun har en lidt løs mavemund, som gør at hun har svært ved at holde mælken ned i maven osv.
Når børn gylper meget, så ser man altid på hvordan de i øvrigt trives. Hvis de fortsat tager på som de skal og virker til at have det godt, udvikle sig i god retning osv. så gør man ikke yderligere ved det.
Nogle børn har problemer med gylp i flere måneder, ofte aftager det i takt med at barnet begynder at få anden mad. Hvis barnet fortsat gylper meget i 12 måneders alderen, så vil det være relevant at få barnet undersøgt nærmere. Hvis barnet gylper så meget at det begynder ikke at tage rigtigt på, så vil man også udrede og finde ud af, hvad årsagen er og så behandle og rådgive ud fra det.
Lige nu skal du bare give din datter mælk, når hun viser tegn til gerne at ville spise. Du kan i princippet ikke overfodre hende, for så komme det overskydende retur..:o) Hvis det drejer sig om at du har rigtig meget mælk, så vil det være fint at du begynder at give hende en sut, så hun ikke bruger dig som sut, men kun bliver lagt til, når hun har behov for mælk. Du skal ikke tilbyde hende en sut i stedet for amning, men tilbyde hende en sut i forlængelse af amningen, inden hun skal sove, så hun med suttens hjælp kan få lidt ro i maven.
Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper således mælken igennem systemet og netop en sut er rigtig god til dette, da der med den jo ikke følger ekstra mælk med, som ved brystet.
Nogle gange vil en sut derfor være en rigtig god løsning, andre gange vil hun være mere sulten, fordi hun har gylpet så meget op og så er du nødt til at lægge hende til igen. Det varierer altså og du må forsøge dig lidt frem.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske