Svar: Søvn i barnevognen
13. december 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Tina
Din datter er 9 måneder gammel og det er helt normalt at hun har behov for at sove 2-3 gange dagligt. Børn skal være mellem 12-18 måneder før de normalt kan nøjes med en lidt længere middagslur i løbet af dagen.
De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen begynde at kunne nøjes med 2 lure dagligt og således springe den sene powernap over. Men netop i 9 måneders alderen, hvor barnet begynder at bevæge sig mere omkring, bruger mere energi og samtidig også er rigtig meget opmærksom på verden, godt igang med separationsfasen osv. så vil mange børn i en periode atter have behov for at sove den sidste eftermiddagslur.
Det er således helt normalt det du fortæller og jeg synes ikke du på nuværende tidspunkt skal begynde at ændre på din datters søvnvaner. Hun lyder som om at hun er rigtig god til at søvnregulere sig selv og generelt skal man passe meget på med at ændre på noget som overordnet fungerer:o)
Håber du kan bruge mine tanker, rigtig meget held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske