Brev:
Min datter spiser ikke mad
13. december 2007
Alder:
8 mdr.
Min datter spiser ikke mad
Kære Helen
Min datter på 8,5 mdr er meget glad for mors mælk. Så glad at hun stort set ikke spiser andet. Hun er stor af sin alder - så jeg er ikke bekymret for hendes vægt. Men det bekymrer mig at hun ikke får fast føde og at jeg skal på arbejde om halvanden måned.
Vi begynder dagen med at servere grød, frugt, små brød-hapsere med smør eller paradismos. Hun vil gerne smage på maden og putter de små bider ind i munden men spiser altså ingenting. Skemaden er slet ikke populær. Hun vil selv putte maden i munden. Morgenritualet ender med at hun på et tidspunkt bliver sulten. Jeg forsøger igen at give hende mad og det hele ender med at hun græder og græder og jeg overgiver mig til sidst og giver bryst.
I løbet af formiddagen bliver hun tilbudt lidt frugt og en kiks. Igen smager hun på varerne. Til frokost giver jeg hende små stykker rugbrød med pålæg som hun ikke spiser. Først til aften er hun begyndt at spise bare en lille smule, men ikke nok til at blive mæt. Her sidder vi samlet om middagsbordet og hun får den samme mad som vi selv spiser.
Jeg mangler gode konkrete råd til hvad jeg skal gøre når hun bliver så ulykkelig. Hvad stiller jeg op med en sulten grædende baby, der kun vil have mælk? Hvordan trapper jeg ned? Hver måltid ender som regel med at jeg giver hende mælk. Jeg ammer hende også når hun går i seng kl 19 - igen kl 23 - kl 02 - og måske endnu engang inden kl 06.00.
Vi har prøvet at skære ned på natamninger men det ender i samme situation. Hun græder højere og højere og kan blive ved i over en time.
På forhånd tak for dit råd.
Med venlig hilsen
C og E