Svar: Min datter spiser ikke mad
13. december 2007
Alder:
8 mdr.
Kære C og E
Jeg kan næsten fornemme ud af dit brev, at du selv er klar over at problemet til at jeres datter ikke spiser, hænger sammen med hendes store indtag af modermælk døgnet rundt. I forhold til hendes alder, vil det være relevant med 3 amninger dagligt - det er normalt nok til at dække hendes mælkebehov og hun får jo lige nu mere end det dobbelte.
Der er derfor ingen tvivl om at en nedtrapning af amning er nødvendig og det sker nok ikke uden gråd - desværre :o(
I første omgang vil det være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at putte hende til lur i løbet af dagen uden amning. I princippet skal du faktisk slet ikke amme hende i løbet af dagen, hvilket også vil være sådan det er, når du begynder at arbejde. De tre amninger kan passende ligge tidlig morgen (06), når hun skal puttes om aftenen (19-20) og sen aften (23-24) inden du selv går i seng. Det vil på den måde sandsynligvis passe ind med dine arbejdstider, det vil være godt for hendes indtag af mad og det vil give dig mulighed for fortsat at bibeholde amning, som I jo begge er glade for.
Ved at bibeholde amninger på netop disse tre tidspunkter, så vil du også kun skulle droppe amningen kl 02 og vil således kunne tage frustrationerne over manglende amning i løbet af dagen, hvor du har mere overskud.
Så altså i første omgang lære hende at sove om dagen uden bryst og i stedet skal du så køre hende i barnevognen. Hvis hun mangler noget i munden, når hun skal sove og hun ikke bruger sut, så giv hende en brødskorpe, et stykke frugt eller lignende hun kan sidde med i stedet for. Start med at lade hende sidde og kigge ud, lad hende følge med i verden, lad hende blive træt og når hun så er ved at falde i søvn, så lægger du hende ned. Giv hende således oplevelser i stedet for bryst og kør hende træt på denne måde.
Når hun vågner efter lur skal hun altid starte med at få mad, hun skal således ikke have mælk hos dig, selvom hun efter en lur godt kan virke tørstig. Op af barnevognen og ind i den høje stol og så have noget at spise og vand af kop.
Da du ammer rigtig meget, så vil dine bryster sandsynligvis ikke kunne klare at gå fra disse amninger ned til kun 3 amninger dagligt og derfor kan det være fint at du stille og roligt forsøger at trappe ned. Altså at du forsøger at fjerne en amning af gangen dag for dag. Nogle børn klarer fint dette, andre bliver frustrerede over at få lov nogle gange og andre gange ikke og hvis din datter hører til de frustrerede, så er det bedre at stoppe helt, så må du malke ud, så spændingen fjernes.
Hvis hun bliver helt ulykkelig og kun brystet dur, så må du give hende brystet, - man skal heller ikke være rigid - og så må du give hende det kortvarigt, lade hende sutte lidt og så lirke brystvorten ud af munden. Hun skal således have trøst, men ikke have lov til at fylde sig med mælk. Det samme om natten kl. 02.
Hvis det er for svært for dig som mor, fordi din datter søger brystet for meget, så må en anden tage over. Det kan være ægtefælle, bedstemor eller en anden, som er sød og kærlig, men som af gode grunde ikke kan amme:o)
En alderssvarende plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Morgen 08: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ banan eller anden frisk frugt, der er nogle stoffer i banan, som er gode når børn skal sove. Hun kan evt. få et glas mælk til.
Sæt hende i barnevognen, giv hende evt. et stykke brød eller agurk eller lignende i hånden og kør en tur, lad hende opleve verden imens hun koncentrerer sig om at gnaske noget i sig og put hende så, når hun virker parat til det.
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskellige smørbart pålæg og tilbehør af grøntsagsmos med kogt kød, fisk eller lignende. Gerne begynde med lidt rester af aftensmaden, det kan være små stykker frikadelle eller godt kogte pastaskruer. Du er velkommen til at give hende mos fra glas, hvis hun hellere vil have dette i en periode, du må forsøge dig frem. Det vigtigste er at få hende til at spise. Vand af kop.
Puttes til middagslur på samme måde som om formiddagen, hvis hun søger brystet meget, så kan du i overgangsperiode give hende brystet her, men gøre det meget kortvarigt og kun for at få spændingen fjernet, så du ikke får brystbetændelse. Hvis hun virker til at kunne undvære så gør det og så må du malke ud i stedet for.
Eftermiddag 15.30-16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop. Evt. lidt frisk frugt at sidde og gnaske lidt i - det kan være f.eks. være mandariner, som der er en del af i øjeblikket. Vand af kop
Aften 17.30-18: Mere og mere familiemad, det vil sige ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags, grøntsager. Giv hende både moset mad og mad i stykker. Giv hende mad der smager af noget. Evt. lidt frugtmos med mælk på til dessert og vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-06: Ikke amning
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske