Svar: Døgnrytme - 2 mdr.
13. december 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Kaye og Jacob
Tillykke med jeres lille dreng:o)
Når man ikke er mere end knap 2 måneder gammel, så er man stadig meget selvstyrende og jeres dreng skal derfor have lov til at regulere sin søvn, som han har behov for. Han sover ca 3 timer om formiddagen og 3½ time om eftermiddagen og det lyder rigtig rigtig fint. Jeg synes det vil være synd, hvis I vækker ham, han har brug for sin søvn og det er helt normalt at små børn sover 3-4 timer af gangen. Det skal I ikke ændre på:o)
Når han er vågen om aftenen, så hænger dette sammen med at han er sandsynligvis spiser lidt hyppigere end ellers og dette gør han for at tanke sig bedre om til natten. Det er langt at foretrække at han er vågen om aftenen i stedet for om natten og det vil stille og roligt ændre sig i takt med at han bliver ældre. Lige nu skal I derfor nyde at I har en dreng som er så dygtig til at regulere sig ind og som trives rigtig godt.
I 2-3 måneders alderen kan det være en god idé at begynde med lidt faste ritualer når han skal sove. Det vil sige den samme måde at putte ham på, den samme rutine, skifte ble, tøj, få mælk, blive svøbt, få mælk igen og så en sut og så puttes med en sutteklud eller en bestemt sang... altså hvor det man gør, måden man gør det på osv. ligner hinanden, så han stille og roligt lærer og forbinder dette med at han nu skal sove.
Først mellem 4-6 måneder, oftest sammenhængende med at barnet også begynder på lidt skemad, vil det være rigtig godt at I begynder at kigge lidt mere på klokken og putte ham lidt mere efter faste tidspunkter.
Så lige nu er det altså vigtigt at I lader ham sove de 3-4 timer han gør, det er helt okay at han i øjeblikket kun sover ½ time om aftenen og ellers nyder at være vågen og sammen med jer. Sæt pris på aftenerne sammen. Og først senere kan man begynde at lave en mere fast døgnrytme. Lige nu lyder det I fortæller rigtig fint og man skal passe meget på med at ændre på noget som fungerer:o)
Rigtig meget held og lykke med ham og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske