Svar: Hvordan kommer far på banen?
14. december 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Gitte
Så længe jeres dreng ikke er ældre end han er, så vil det være godt for ham at blive ammet. Alternativet til amning er modermælkserstatning og hvis I begge har det godt med det, og tænker at en flaske fremover kunne være godt for jer alle, så vil det være rigtig fint, hvis I begynder allerede nu. Der er dog en risiko for at jeres dreng ikke vil flasken, men foretrækker den ægte vare og det kan man jo ikke fortænke ham i:o)
I forhold til hans alder, så lyder det rigtig fint og passend med 4 amninger dagligt og 4 måltider skemad. Det lyder dog også som om at han faktisk er sulten om natten og derfor tænker jeg at det vil være okay, at du forsøger at give ham lidt mere bryst om dagen i en periode, så du er helt sikker på at han ikke behøver det om natten.
Netop med den alder han har, så begynder han at interessere sig mere for verden og har nogle gange ofte svært ved at koncentrere sig omkring brystet. Det vil sige at han lettere lader sig forstyrre og derfor ikke får spist helt det hos dig, som han egentlig har behov for. Derfor kompenserer han om natten, men hver 2 time, det bliver jo lige i overkanten.
Med hensyn til søvn, så lyder det passende for hans alder med to lure dagligt. De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de kan nøjes med en lidt længere lur i løbet af dagen. Det er derfor vigtigt at han sover formiddag og igen over middag. Som det nu passer ham bedst. Ofte sover børn en lidt kortere formiddagslur og så en lidt længere middagslur.
Planen jeg har sendt dig tidligere passer stadig:
Tidlig morgen 05-06: Amning
Morgen 7.30: Havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, vand af kop
Formiddag 9: ½ bolle at gnave i, frugt i stykker, evt. lidt frugtmos, vand af kop
Tilbydes evt. amning inden formiddagslur, sover måske kun 45 minutter til 1 time. Puttes mellem 9.30-10
Frokost 12: Bondebrød med forskelligt smørbart pålæg og ved siden af grøntsagsmos med fisk, kød eller fjerkræ. Vand af kop.
Tilbydes evt. amning inden middagslur, sover her måske 2-2½ time, puttes mellem 13-14
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød, evt. med lidt frugtmos på, frisk frugt ved siden af. Vand af kop
Aften 18: Mere og mere familiemad, ris, pasta, sovs, kød, fisk, brødstykker til hånden osv. Vand af kop. Må få det samme som I spiser, boller i karry, pasta med kødsovs, kartoffelmos med millionbøf, laks og stuvet spinat, indmaden af en frikadelle og flødekartofler osv. Det er godt med de lidt gammeldagsretter og mad som smager af noget. Får I noget en dag som slet ikke passer til ham, så vil det være helt okay at du køber et glas med grøntsagsret til ham.
Ammes eller forsøge med en flaske inden sengetid mellem 19-20
Sen aften 23: Ammes igen eller flaske kan forsøges, for at se om det mætter lidt mere.
Nat 24-06/06: Han behøver ikke mælk, hvis han er tilbudt som ovenstående beskriver.
Da I nu er begyndt at overveje, hvordan I kan trappe amningerne ned og jeg fornemmer at I gerne vil have at far kan komme mere på banen, så synes jeg at I skal forsøge at give flasken en chance. I kan give ham modermælkserstatning eller forsøge med lidt vælling. Prøv i første omgange med noget på brik, så I ikke skal købe en masse til ingen verdens nytte.
Det er altid bedst at stoppe amning, når både mor og barn er enige om det og så længe I ikke ved om I kan sikre hans indtag via en flaske, om han overhovedet vil acceptere den, så er det problematisk at stoppe amning. Hans mælkeindtag er stadig rigtig stort og du skal regne med at han sandsynligvis drikker 750-800 mælk mælk hos dig i døgnet - så stor en mængde kan han ikke tage af en kop, men kun af bryst eller flaske.
Det nytter således ikke noget at stoppe amning, hvis han ikke tager imod en flaske og mit råd er derfor at I starter med at introducere en flaske til natten og så efterfølgende finder ud af, hvorvidt du skal stoppe amning eller ej. Far kommer altså på banen ved at I lærer jeres dreng at tage imod en flaske.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske