Svar: Evt. start på 3 skemåltid
14. december 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Linda
Det er rigtig dejligt at Simon tager så godt imod skemaden, men når det er sagt, så er mælken fortsat det vigtigste for ham og skal udgøre størstedelen af hans indtag. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan bibeholde det antal flasker og den mængde mme han får nu og ikke trappe yderligere ned i dette.
Hvis du ønsker at give ham skemad, 3 gange dagligt, så skal du således kun give ham 1 dl. af gangen, så det samlet set stadig til 3 dl. ialt, ligesom han spiser nu og så skal han så suppleres op med en flaske efterfølgende. Hvis det fungerer bedre med 1½ dl. af gangen og så flaske på andre tider f.eks. lige inden han skal sove, så er det fint, men så skal han kun have to gange dagligt.
Omkring 5 måneders alderen kan du begynde at give ham lidt grøntsagsmos om aftenen i stedet for grød og når han er 5½ til 6 måneder gammel, kan du begynde med 3 måltider skemad, hvis han fortsat trives bedst med de lidt større mængder og hvis han virker til at have behov for yderligere. Men også der er mælken fortsat hans hovedindtag. Helt frem mod 9 måneders alderen skal han faktisk have omkring 750ml mme dagligt, for at få sit mælkebehov dækket, men det ser vi på undervejs.
Lige nu får han mellem 800-850ml mme dagligt og godt med grød ved siden af og det lyder fint. Det synes jeg ikke du skal ændre på, han er trods alt kun 4 måneder gammel. Dejligt at han trives så godt:o)
Rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske