Brev:
Søvn om dagen igen igen
14. december 2007
Alder:
5 mdr.
Søvn om dagen igen igen
Hej Helen
Hjælp!
Siden vores søn var 2 måneder har han stort set altid vågnet efter mellem 30 til 40 minutter. Vi har prøvet den der med at forsøge at få ham til at sove videre, så snart han vågner når han ligger i sengen eller i favnen. Jeg har gået lange ture med ham i slyngen da det var det der virkede. ( I barnevognen vågner han bare og falder ikke i søvn igen før efter ca en time....)
Nu er vi inde i en rutine der hedder at jeg putter ham i sin seng til formiddagslur ved en 9 halv 10 tiden (han vågner kl 7 ca.) så sover han 30 min og vågner. Jeg snupper ham op (pakket i dynen som han ligger på) og vugger ham i søvn igen. Han falder som regel hen efter 10 min og så kan jeg sætte mig ned og vugge ham videre. Lægger jeg ham fra mig vågner han. Hvis jeg kan få ham til at sove længere end ca 1 time 45 min kan jeg igen lægge ham fra mig.
Eftermiddagsluren foregår på samme måde ved en 13 - 14 tiden og derefter sover han en kort 30-40 min lur henad kl 17. Dette har jeg praktiseret i snart 4 uger fordi jeg ikke synes han er så morsom når han er overtræt hele tiden. Som det er nu er han hyggelig og glad når han er vågen - for det meste :-)
Jeg prøver at få ham til at sove videre mens han ligger i sengen. Nogen få sjældne gange lykkes det, han åbner lige øjnene, kigger lidt og falder så i søvn igen. De fleste gange bliver han spil-vågen hvis jeg lader ham ligge. Jeg har også prøvet at bare acceptere at sådan er han nu engang, og lade ham powernappe sig igennem dagen; det ressulterer bare i han bliver overtræt og vi får en hylekoncert uden lige henad aftentid.
Han bliver i øvrig puttet til en 20 tiden og også her vågner han efter 30-40 min. Så skal vi igen "nedkæmpe" ham, dvs der sidder vi med ham i halvanden til 2 timer inden vi kan lægge ham ind i seng og han sover til natten. Om natten vågner han kl ca 00 og kl 4 på en god nat og ellers: 00 -1.30 - 3 - 4.30 - 6......
Jeg famler efter den plan jeg kan arbejde efter, som kan gøre at han
1) kommer til at sove længere lure af sig selv.
2) kan lægges til at sove til natten når han falder i søvn 1. gang kl otte. Så min kæreste og jeg måske kunne få noget kærestetid på et tidspunkt i fremtiden engang.
Jeg er godt klar over det ikke kommer lige med et, men jeg kan ikke selv gennemskue hvordan jeg kommer ud af det her vugge-cirkus. Jeg tror ikke længere på at det kommer med tiden. Til gengæld bliver han tungere og tungere jo.
What to do?