Svar: Søvn om dagen igen igen
14. december 2007
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Jeg synes det lyder rigtig hårdt, men naturligvis også nærværende at du sidder, så meget med din dreng, for at få ham til at sove. Og jeg kan godt forstå du at du gerne vil ændre denne vane.
Jeg ved at du tidligere har suppleret din amning med modermælkserstatning og jeg er ikke helt klar over om du er overgået til fuld mme eller om du stadig ammer? Derudover tænker jeg at det vil være meget relevant at du begynder at give din dreng lidt skemad og at du i forbindelse med dette forsøger med en mere fast plan for dagen.
Det er uholdbart for jer alle, at du sidder bænket hos ham i timer, for at få ham til at sove, det er prisværdigt men simpelthen så hårdt og nu har du gjort det i 4 uger, uden at det har flyttet noget umiddelbart... det lyder i hvert fald som om at han ikke har ændret søvnvaner af den grund. Derfor tænker jeg at det måske er tiden at du forsøger at ændre lidt taktik..
Jeg synes derfor at en plan med lidt mere faste tider for mad og søvn må kunne hjælper dig og så må du tage ham op, når han vågner og så atter forsøge at putte ham, når det passer ind i planen. Prøv om det at kigge lidt mere på klokken og om det at skabe lidt fast struktur for mad og søvn, vil hjælpe jer lidt videre.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Amning/flaske
Formiddag 9-10: Amning/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, evt. med lidt frugtmos på, vand af kop
Amning/flaske og puttes igen ca kl. 13
Eftermiddag 16: Amning/flaske
Sen eftermiddag, sover en powernap
Aften 18: Grød af ris, majs, hirse - evt. med frugtmos, eller begynde med grøntsagsmos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli og squash. Vand af kop
Puttes til natten mellem 19-20 med amning/flaske
Sen aften 23-24: Amning/flaske
Nat 24-06: Begynder måske at kunne undvære mælk om natten, de fleste børn er dog 6 måneder inden de ernæringsmæssigt kan undvære mælk midt nat.
Jeg tror du har ret i at du et eller andet sted må acceptere at du har en dreng, som ikke sover særlig meget. Det er alt for frustrerende for dig at gå rund og forvente og kæmpe for en søvn, som han måske ikke tager. Jeg tænker dog også at tiden arbejde for jer. I takt med at han bliver større, begynder at spise mere mættende mad, begynder at bruge sig selv mere fysisk og således også opnår mere fysisk træthed, samtidig med han også får flere og flere stimuli- så vil du opleve en ændring.
Jeg håber at min plan for dagen hjælper dig til at se, hvordan en plan for dagen kan se ud og at I kommer videre med maden, som jeg tror er et skridt på vejen:o) Det giver naturligvis stadig mening at forsøge at skabe gode sovevaner, men det er hårdt dag efter dag at sidde og svøbe, vugge osv. hvis det intet flytter... Så jeg håber at ovenstående plan giver dig lidt overblik og hjælper dig videre:o)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske