Svar: Overgang fra amning til skemad
14. december 2007
Alder:
4 mdr.
Kære tvillingepige
Det lyder umiddelbart som om at du fortsat har masser af mælk til din dreng, at han sover som han bør og således endnu ikke behøver begynde med skemad. Det er helt fint og du må gerne amme ham som nu og hvis han så begynder at vågne hyppigere om natten, virker mere sulten og at det at lægge ham hyppigere til brystet ikke rigtig øger din mælkemængde og virker til at være nok, så vil det være rigtig godt at du forsøger med lidt grød.
I begyndelsen vil det være godt at starte med lidt ris, majs eller hirsegrød. Start med 4-5 tsk en gang dagligt og øg ham så stille og roligt over nogle dage. Når han begynder at kunne spise 1/2-3/4 dl så kan du begynde at give ham to gange dagligt. Det er således bedre at han spiser 1/2-3/4 dl. 2 gange dagligt end 1-1½ dl. en gang dagligt, så der fortsat er plads til at følge efter med lidt mælk og så maden ikke ender med at give ham forstoppelse.
Et tegn på at han også er parat til at spise med ske, er at du ser på hans motoriske udvikling, er han en stærk dreng, holder han hovedet selv, åbner han munden, når du f.eks. komme med skeen med d-vitaminerne på osv.
Jeg vil anbefale dig at købe bogen "Mad til spædbørn og småbørn", hvor du kan læse hvad sundhedsstyrelsen anbefaler. Du køber den på apoteket og den koster ca 65 kr.
Man må i princippet ikke sætte tid på en amning, men det lyder helt normalt at børn i 4 måneders alderen kan spise sig mætte ved et bryst på 10 minutter. Han er så stor nu, at han har et langt større vaccum og det lyder rigtig fint og alderssvarende det du fortæller - også det med at han slipper brystet, kigger op på dig, pludrer lidt og tager fat igen, det er helt normalt for alderen og viser at han begynder at fornemme at mor og bryst ikke bare er det samme, at I hænger sammen, men at I også er to forskellige ting, der er forskel på mor og på mad..:o)
I 4 måneders alderen sover de fleste børn 3 gange i løbet af dagen, en lur formiddag, en over middag og en kort lur om eftermiddagen. Mange har i denne alder også en vågenhedsperiode om aftenen, hvor de spiser lidt hyppigere og går lidt senere i seng.
Det du fortæller lyder således rigtig fint og bibehold endelig alt det gode I allerede har gang i:o)
Rigtig god jul fra mig:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske