Svar: Bekymret for min søns udvikling
14. december 2007
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære bekymrede mor
Jeg kan godt forstå du bliver bekymret, når du selv både har gået og tumlet lidt med tanken om, hvorvidt din drengs fysiske uro var normal og når du så samtidig bliver hevet til side i vuggestuen og her får at vide, at de observerer lidt det samme.
Da jeg ikke kan se din dreng, så er det jo rigtig svært for mig at vurdere, hvad der er tale om. Men ud fra det du fortæller med fysisk uro og det at pædagogen har nævnt noget med en tung dyne, så tænker jeg at de måske henviser til er om jeres dreng kan have det der hedder sanse-integrationsproblemer.
Børn der har problemer med sanseintegration, har ofte en motorisk uro i kroppen og har svært ved at lade roen kommer over sig, svært ved derfor at falde i søvn. De kan være meget let påvirkelige overfor sømme i tøj, grus i sko, de kommer aldrig hænderne i mudder, vil helst ikke lege med sand i sandkassen, kan ikke lide at forme dej til boller med hænderne osv. Det er vigtigt her at nævne at sådan kan børn også sagtens have det uden at de i øvrigt har problemer, men hvis de har det i en sådan grad, at de bliver påvirket af det og det påvirker deres udvikling og samvær med andre, så er det noget barnet skal have hjælp til.
Det man skal reagerer på er f.eks. hvis barnet generelt foretrækker at være tilskuer til andres aktiviteter for ikke selv at skulle røre, det kan også være at barnet er så følsomhed over for lys og lyd at det ligefrem kan påvirke barnet i en sådan grad at barnet bliver svimmel og har en dårlig balance. Det kan betyde at barnet ikke klatrer, gynger osv med sine jævnaldrene, fordi barnet føler sig usikker overfor at skulle gøre disse ting.
Som sagt kan jeg jo ikke se jeres dreng og jeg kender jer ikke. Jeg ved ikke hvordan han er, hvordan hverdagen former sig hos jer og for ham. Generelt tænker jeg dog at det vil være rigtig godt, hvis du eller far (nu hvor du er gravid - tillykke med det:o)) begyndte at gå til svømning med ham. Det vil også være godt at far og søn har dette sammen, når den lille ny kommer. Det kan også være en rigtig god idé at have en stor gymnastikbold som I kan trille og vugge ham hen over, det er godt at gå en tur i skoven, hvor der er lidt bakker og ujævn vej, træstubbe at klatre op på og hoppe ned af osv., så han stille og roligt bliver trænet i at bruge sin krop. Jo mere styrket han bliver motorisk, jo bedre er det og jo lettere vil han kunne klare forskellige kropslige stimuli.
Du kan overveje om du skal ringe til kommunen og høre om der er en børnefysioterapeut ansat, som kan rådgive jer videre. Institutionen hvor han går kan evt. henvise jer videre, hvis de mener det er relevant. Med hensyn til "tung dyne" så er det sandsynligvis en kugledyne, som personalet har henvist til.
Da du nu venter dig igen, så vil det også være oplagt at du ringer til sundhedsplejersken og taler med hende om at aflægge dig et besøg. Som sundhedsplejerske har vi normalt mulighed for at aflægge behovsbesøg og også graviditetsbesøg ved behov og du kan ligeså godt få hende på banen nu, inden den lille kommer. Så kan hun også møde din dreng og I kan tale om, hvordan hun oplever ham, hvad du ser og hvad vuggestuen fortæller.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske